Selasa, 24 Januari 2012

Sejarah ke bendar?

 Professor Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim iya bisi madah ba nulis sejarah bala sida sejarahwan pan mega bepanggai ba utai ti keneka perintah. Nyadi baka kitai ti nyadi orang sejarahwan sigi ulih lari ari campur jari politik. Sejarah kebendar Malaysia mega udah balat dikaburka. Ba aku empu nyau ba universiti baru belajar ka sejarah Malaysia enggau lebih dalam agi. Nya baru aku nemu sejarah nya ke bendar. taja agi ba sekula menengah suba, sejarah balat amat mayuh utai ditukar dia, lalu tafsiran ka diberi dalam bup teks nya kebendar mayuh amat madah ke pemanah perintah ke megai diatu. Lalu mayuh bala orang ti enda sebulu suba dikemelakang ka.


Nama nya sejarah? Sejarah tok sebenarnya sains, laban nama aja utai ti diaduka kajian nya meh sains. Tang dalam sejarah penulisan iya mesti nitih ka bukti enggau bahan sumber ti sah. Nyadi tafsirnya deka diadukan sejarahwan nya empu. Arinya kitai deka meda mayuh jenis tafsiran sejarah. Diatu kita deka meda cara penulisan sida pro ka sapa. Tang enti sejarah popular enggau sejarah ti enda ditemu, sejarah popular deka mayuh agi dikerinduka orang ambik ka banding cerita Bukit Kepong, cerita ke enda popular Peristiwa bukit Memali. Ditu kitai meda sapa ka setting sejarah tok? lalu magi sejarah. Sejarah ka bisi dipelajar kitai diatu bisi tujuan iya laban kena niri negi ka batu pemun seidup sejalai mayuh raban bansa. Nyadi Objektivitinya enda dicapai, enti nitih ka teori sida Herodotus ka meda sejarah nya secara objektif sigi pedis, laban orang sida deka ngaga pengadilan moral ngagai siti siti peristiwa enggau tokoh. Utai ka dikajian ba sejarah iya nya Peristiwa enggau Tokoh. Dua iti utai balat di dikaji. Cara pemilihan tokoh enggau peristiwa ka dikaji nya pun dipilih. Nyadi sigi tusah bendar ka nemu reti sejarah ka bendar. Legi agi lebuh bala siti ka nulis sejarah nya enda diau ba awak utainya ke nyadi. Utai ka dikena semian ngena bukti-bukti aja. Tapi bakani ngena buktinya? semuanya tepulai ngagai sida ka nulis. lalu tiap tafsiran bukti ari siku penulis enda sama. Nya kebuah kita enda ulih bepanggai ba sejarah ka ditulis ngena aliran perdana aja, tang ba aliran alternatif nya balat bendar penting kena "check and balance" sejarah. Ambik ka banding buku teks sejarahnya enda patut diterima sepenuh iya, tang bala pengajar sejarah mesti bersikap enda rijit lalu semina macha, tang sida patut bekunsi ka tafsiran ti baru. Nyadi ngajar sejarah fokus ka nembiak bakani ka tackel soalan, cara orang ngadu soalan lalu bakani nyaut. Lalu ba content sejarah patut diterang ka enggau penemu dalam sereta kristis, lalu meri runding bala nembiak berunding dua tiga kali sebedau percaya ka sejarah ka dalam bup teks. Sida nembiak tok bedau bisi peluang ka ngadu ka bandingan senentang sejarah perdana enggau sejarah alternatif. Laban sida nadai bup bukai, semina bup teks aja, nya kebuah bala pengajar mesti mai peranan dalam nerangka sejarah. Enti ba U aja lebih agi ngagai ka major sejarah, sida lebih nemu jalai cerita sejarah laban bisi peluang. Enti baka Titas enggau She mega nya enda jauh ari kepentingan politik, laban setting utai ka ajarnya bisi kepentingan. Sepatut iya utai ka diajarnya mesti meri nembiak enda nerima bakanya aja tang meri dua tiga kali orang befikir lalu sejarah ukai siti tafsiran aja. Laban enti siti aja tafsiran, nya sejarah golongan elite aja laban sida golongan eliti ti setting semuanya. Sejarahnya patut melibatka bala rebak mayuh. Lalu penulisan sejarah patut ditulis ngena landasan kebebasan akademik. Tang tusah enda bisi AUKU, tang taja pia enti ngau alasan akademik AUKU nya kebal enda ulih negu .

Isnin, 23 Januari 2012

Before I going back to my nest!! Let's listen to some love's story!!

Sebedau aku ngemulai ka diri ngagai menua baka ke pagiila, sekali agi aku deka ngenang ka semua utai ka udah nyadi ba semester 5 tok, kelebih agi ba pengawa bepangan. Kelebih iya ngenang bala kaban aku ti selalau begulai pendiau enggau aku. Iya ka bisi pangan suba bisi ga udah putus, ka nadai pangan suba udah bisi pangan, lalu ka udah putus mega betemu baru. Tang ba aku empu endang nadai nama nama . Ka ngumbai diri bisi pangan nadai ga. Lapa deh dalam ati bisi meh indu ka deka ati tang nya meh tadi sapa meh kitai wai. Ati deka bisi sulu ati nya endang bisi. tang nya meh takut ga ka ngambi risk.

Cerita satu: Keterubah aku deka ngenang pasal siku kaban aku empu. Nama iya M aja meh. Aku endang kaban enggau kaban aku tok ari kami duai ka sama dalam raban Youth. Pia mega endang sigi kaki main futsal. Alu endang geng ti selalu becerita pasal pengidup meh. Paling enda ulih dilupa ka lebih maya kami duai bemain jita maya Farewell ngagai bala senior. Ba malam dinnernya kami duai ngasuh orang chapuh hahhahaha. Nyadi kaban aku tok suba nadai pangan tang diatu bisi pangan. Pangan iya nya pun ukai orang bukai endang kaban aku empu. Duai iya endang begulai nyadi kaban ari suba. Aku edang selalu segulai sejalai enggau seduai. Udahnya ari suba akau nguji deka nyabung seduai. Tang enda mukai mukai nyadai amai. taja pan dulu suba enggai ngaku. Ney enti endang bisi ati sigi tetap nyadi. Amen. Ngarapka duai panjai begulai.

Cerita dua: Nyadi cherita tok ngenang kaban aku ke benama Z, kaban aku tok endang sigi mayuh endar rahsia entu ka aku ti segulai makai, tinduk, bemain game, bemain fitsal, sama sembiang enda entu ngelala iya kebendar. Engka nya mayuh bendar utai ka udah ditemu dalam pengidup iya kini. Nyadi empai lama bisi iya mula nyeritaka pasal pangan iya ngagai kami sebuat. Nyadi baka tok iya, kaban aku tok kala bepangan kelia lebuh maya iya form6 taja udah nya digantung pengerindu seduai laban ka nampung pelajar ka Universiti ditu. Arinya kaban aku bisi bekelala enggau indu baru ari Universiti bukai, Lalu iya lebih rinduka indunya ari pangan ti lama. Nya meh laban ka udah digantung suba. Nyadi diatu kaban aku tok serba salah laban deka miloh antara dua, laban pangan lama iya nya mai iya pulai baru ngagai pengerindu ti dulu. Indu nya berani ngaga pemutus nitih ka iya kitu lalu bekerja ditu. Laban indu nya balat sayau ka iya, tang iya serba salah laban indu ka siku da nya ka ba U nya pun dikesayau ka iya lalau indu nya mega sayau ka iya. Cherita ka leboh agi aku enda nemu. Tang ngarapka kaban aku tok ulih milih antara dua meh. pemutus ba jari iya.

Cerita tiga: Ba cherita tok, aku endang tabik ba pengerindu kaban aku nya ngagai pangan iya. Iya siku lelaki ti amai setia ngagai pangan iya. Pengerindu iya endang sigi keran. Kelebih agi Indu tok pangan keterubah dalam pengidup iya. Pengerinduka udah di tan ba tiga tahun enda pengerindu ti lama. Mayuh utai udah di genselan ka dalam pengidup iya kena iya madah reti penyayau enggau pengerindu. Arinya iya madanh ka pengeran diri ka pangan iya. Tang enda mukai pangan tudah main kayu tiga ba belakang. Sinu benar aku meda kaban aku siku tok, tak nadai meh daya jara digaga indu bakanya. NASIHAT: taja indu nya bedau nuan kaban, kering ka semengat kaban. Indu ukai siku aja. Tok meh penguji, enti pengerindu nya endang beasal ari Tuhan nya endang manah, tanag enti nya ukai manah agai putus dulu ari ka nesal dudi ari. Umur kitai agi biak , bisi agi mayuh peluang deka ngiga. Tang bakanya kau endang sigi nyukung ka kaban aku tok dalam leka sampi enggau jaku. Enti aku agi baka suba endang ka aku enggau Iya mukat lelakinya ka ngacau pangan ita, taja laban ka udah ngelala Tuhan ka pan enda talokka jaku iya. Kati ko enggau meh kaban, ambik awak endur berunding manah meh nuan dalam ngator pengidup diri.

Nyadi ba aku empu, aku belajar ari sida tiga tok dalam pengidup aku. Laban aku enda kala ngasai ka pengerindu bepangan. Munyi ka bula aku madah enti aku madah nadai pangan diatu. enti pasal gambal aku endang bisi gak penyigat enda ga tak jai gamal. Mina ka chubby mimit meh. Enti pasal kaban indu enda mayuh ga aku. Tang nya meh, bisi kaban indu nya udah empu orang ga , nya enda tau kacau nya. Enti pasal bisi ati endang sigi ga bisi. Ba pengelama aku ka di U tok, dua kali aku labuh ati ngagai indu. Ba ujung sem tok tadik nak ameh pemeli aku. Indu ka dikerindu aku nya mai aku breakfast sebedau iya pulai ka menua nyambut CNY. Indu cina u...sapa meh kitai Iban tok hahhaahahha ukai taste sida. Nyadi iya mai aku breakfast paginya, tang malam bala iban chapuh ba bilik aku laban kisuk bemain daun. Sida bemain meh tang akau enda enggau meda ja. sain aku jam pukul 8 tang enda ga bemunyi. nyau jam 9 diri ari baru dani, dia aku ngau naka penyera meh, nesal. nesal amai aku enda ulih datai. tok peluang aku, peluang ti dibasau!!! akai nak ameh pemeli sarinya. Bah kira naka tok dulu meh cerita aku wai bujang ti selalu kediri. Nama utai ka penting diatu!! Futsal!! Pelajar!! enggau Pelayanan!!! ba pengawa bepangan tok. sigi enda aku nemu. Pia mega aku tok bedaua besedia, nya meh bedau atur awak Tuhan deka meri ti badas.

Rabu, 11 Januari 2012

Sarawak FC


TUESDAY, 3 JANUARY 2012

Liga Super 2012 : Review Pasukan Sarawak



Pengurus / Jurulatih : Robert Alberts

Senarai pemain :
1. Sani Anuar Kamsani
2. Aidil Mohamad
3. Saiful Amar Sudar
4. Ramesh Lai Ban Huat
5. Mazwandi Zakaria
6. Shahran Abdul Samad
7. Mohd Dzulazlan Ibrahim
8. Yosri Derma Raju
9. Guy Bwele (Cameroon)
10. Shahrol Malek
11. Mohd Fareez Tukijo
12. Zamri Morshidi
13. Mohd Hairol Mokhtar
14. K.Rajan
15. Azizan Saperi
16. Mohd Azizan Baba
17. Mohd Shahrol Saperi
18. Ronald Dennis
19. Benedict Martin
20. Ashri Chuchu
21. Kalle Sone (Cameroon)
22. K.Ravindran
23. Khairul Azahar Eidros
24. Mohd Rasyid Aya

Rating : 7.0
Ramalan : Sepuluh pasukan teratas liga.

Pasukan Sarawak telah membuat persiapan yang agak rapi bagi mengharungi cabaran Liga Super musim 2012 ini. Beberapa pemain baru telah dibawa masuk untuk memperkukuhkan lagi pasukan. Antara pemain tersebut ialah Sani Anuar Kamsani (MP Muar), Ramesh Lai Ban Huat (Felda United), K.Ravindran (Harimau Muda B), K.Rajan (Felda United), Yosri Derma Raju (Selangor), Mohd Rasyid Aya (Johor Fc), Saiful Amar Sudar (Selangor) serta dua pemain import dari Cameroon, Guy Bwele dan Kalle Sone.

Bagi posisi penjaga gol, pasukan Sarawak mempunyai 3 penjaga gol yang boleh diharapkan untuk menjadi penjaga gol utama. Jika Sani Anuar Kamsani dapat kembali dengan prestasi terbaiknya, dia dilihat sebagai calon paling sesuai mengawal kubu terakhir pasukan Sarawak. Selain itu Sani juga mempunyai kelebihan dari segi pengalaman berbanding Aidil serta Saiful Amar. Namun Aidil juga mempunyai kelebihan tersendiri kerana telah mempamerkan aksi yang cukup menyakinkan sepanjang musim 2011, serta beliau lebih lama berada dalam pasukan Sarawak berbanding 2 lagi pencabarnya. Melihat kepada keadaan ini, Saiful Amar perlu berusaha dengan lebih gigih jika mahu merebut posisi penjaga gol utama pasukan Sarawak.

Robert Alberts menyedari antara kelemahan ketara pasukan Sarawak musim lepas adalah dibahagian pertahanan. Untuk itu pada musim ini beberapa pemain baru telah diambil bagi memantapkan lagi bahagian pertahanan pasukan Sarawak. Antara pemain tersebut ialah Ramesh Lai Ban Huat, Yosri Derma Raju serta pemain import Guy Bwele. Ketiga pemain ini dijangka akan menjadi tonggak utama pasukan Sarawak dibahagian pertahanan disamping Mazwandi Zakaria. Selain itu Shahrin Abdul Samad serta Mohd Dzulazlan Ibrahim juga berada dalam senarai pemain pertahanan pasukan sarawak musim ini.

Dibahagian midfield kapten pasukan, Zamri Morshidi akan memainkan peranan yang cukup penting bagi mengemudi bahagian tengah pasukan Sarawak. Beliau dijangka akan digandingkan bersama Benedict Martin ataupun Azizan Baba. Sementara dibahagian sayap, K.Rajan serta Ashri Chuchu merupakan pilihan terbaik bagi mengisi posisi tersebut. Senarai pemain lain diposisi midfield ialah Shahrol Malek, Mohd Fareez Tukijo, Mohd Hairol Mokhtar, Azizan Saperi,Shahrul Saperi serta Ronald Dennis.

Bagi tugas penggempur utama, Kalle Sone sudah hampir pasti akan mengisi posisi tersebut. Soalnya siapakah gandingan terbaik beliau dibahagian serangan? Bagi penulis, Rasyid Aya dilihat sebagai penyerang yang berpotensi untuk menggantikan penyerang berbisa Sarawak sebelum ini, Bobby Gonzales yang telah kembali semula kepasukan kelahirannya, Sabah. K.Ravindran juga boleh memikul tanggungjawab tersebut, tetapi beliau agak kurang berpengalaman. Seorang lagi penyerang Sarawak, Khairul Azhar Eidros juga bakal bersaing untuk digandingkan bersama Kalle Sone.

Robert Alberts ternyata telah banyak membawa perubahan positif semenjak beliau membimbing pasukan Sarawak. Jika Alan Vest memerlukan masa 3 tahun untuk membawa kejayaan kepada Sarawak, Robert Alberts juga boleh mengulangi kejayaan tersebut sekiranya beliau diberikan sokongan yang sepenuhnya dari pihak pengurusan serta peminat bolasepak Sarawak.

Penulis : Arieost Azzurie
Logo : Wikipedia

Selasa, 10 Januari 2012

Adat Enggau Pengarap?

Adat enggau pengarap Iban asal? Tauka Adat? Tauka Pengarap nya sama? Nama reti adat? Adat nya Culture, siti utai ti endang peturun ti dibai aki ini kitai suba. Tang nama pengarap nya ? Pengarapnya believe,  iya nya pasal pengawa besembahka petara. Adat Iban asal endang manah sereta ngembuan basa ti tinggi enggau reti ti dalam. Kemayuh anak bala nembiak rebak batu ( dalam umur 20an-30an) enda entu nemu enggau silik senentang Adat enggau Pengarap Iban asal. 


Nama Adat Iban asal? Aku deka magi enggau berapa iti langgur penemu, keterubah Leka Main asal(pantun, ensera,entelah, biau) kedua ukum( ukum orang belaya, ukum orang butang, ukum ngenchuri enggau etc) enggau jalai ngintu pengawa( orang kahwin,orang parai, jalai idup ba rumah panjai enggau etc). Ketiga iyanya Jaku IBAN.  Baka leka main aku mega deka meri runding pasal biau,ba runding aku leka biau iya siti falsafah kitai iban dalam meri langgur peransang penemu. Bala sida lemambang ngembuan runding ti dalam kelebih agi dalam meri jaku ti mai pemujur. Leka buai biau tau diambik kita nya ka sastera tau ka seni, taja ( ngagai sida ti bepengarap Kristian, enggau ke bukai) orang ti bebiau nganggau ka nama petara enggau ngadu ka piring ( offering) nya ukai seni tauka ka dalam bagi sastera agi laban nya mai pengawa besembah ka petara. Ba penemu aku biau nya nadai salah tang enda ngangau ka nama petara, tang lebih nekan ka penggawa bungai biau. Kati deh enti bebiau enggau manuk enggau piring ading? enti bakanya enda ulih disegulaika enggau pengarap Kristian enggau bukai. Laban udah bebida ari jalai nitih betuai ka Tuhan ti siku aja. Laban enda ulih dua perau. Enti ngagai bala iban ti negmbuan pengarap asal nya nadai penanggul. Ambik ke banding biau pengabang nya enda basa ti manah ke ngenatai ka pengabang. Ulih bebiau enggau manuk nadai salah, tang anang nyayat rekung manuknya alu genselanka darah iya ( ngagai org kristian) aduka nya nyadi simbolik aja. Ngagai orang Kristian ti ba rumah panjai kelebih agi, laban kitai Iban ti tuai ba rumah panjai engka kurang dalam macha enggau belajar ke bup kudus, ari nya pengarap baru enggau pengarap Iban nya dikumbai sida adat, bisi bida runding mimit senentangnya. Utai ngasuh kitai teleba salah dalam pengarap nya, pengarap Iban ti lama dikumbai kitai adat, taja kebendar iya adatnya ukai pengawa ti besembah, adatnya lebih ka kaul dalam pengidup besahari-sahari enggau leka main. 


    Ba runding aku, adat Iban nya bepun ari leka jaku Iban empu. Ambik ka banding dalam jaku sempama, dikelala bungai ari langguk, dikelala bansa ari jaku. Jaku Ibannya endang batu pemun adat bansa kitai, bakani kena ngelai nuan nya IBAN? Keterubah ari DNA nuan, kedua ari bangsa budaya nuan, enggau ketiga ari bansa negara nuan. Ba DNA, kitai iban ngembuan DNA kediri empu, setiap iku bansa bisi ngembuan DNA ti nadai ba bansa bukai. Dalam Bansa budaya iyanya dichuraka ari endur pendiau kitai begulai. Ambik ke banding ari Jaku( cara bejaku oral, cara nulis), cara berunding( cara ngaga pemutus),cara ngaga utai ( chara bumai, chara manduk utai, chara ngaga utai ti dikena). Jaku Iban nya pemadu beguna bendar, engka mayuh bala nembiak Iban ke ba Luar negeri enda entu landik bejaku dalam jaku Iban ti dalam kelebih agi ti besangkut paut enggau jaku sempama. Kediatu Jaku Iban enti dipeda ari segi pelajar endang udah datai ba tikas ti pemadu tinggi, ambik ka chunto di UPSI, jaku Iban udah diajar ba peringkat Universiti ngaggai bala sida ti ngambi krusus nyadi pengajar. Bansa negara mega pasal kitai Dayak ( Iban, Bidayu, Orang Ulu) dalam negeri Sarawak. Ambai Kitai Iban enda jauh bida ari bansa asal dalam Sarawak laban ketegal kitai diau segulai dalam Sarawak, Malaysia. Bangsa negara tok digaga ari proses politik, bangsa budaya ari proses ti diadaka ari kitai ibann empu ari setuju penemu enggau atur ti disetuju ka bala mayuh, lalu ka penudi iya bansa DNA nya endang digaga Tuhan empun ( enti ari Sains nya endang bisi dalam tiap iko kitai iban).


   Diatu aku, deka bekenang ka pasal pengarap. Pengarapnya lebih nuju agi ngagai pengawa besembahka Tuhan( Yahweh, Allah, Budhha, Sengalang Burung etc). Nama reti agama? Agamanya pengarap ti ngembuan kitab suci ( Bible, Alquran,etc), lalu agamanya madah ka pengawa ti salah enggau betul ti patut digaga, pasal serga enggau negara, pasal sapa Tuhannya. Tang enti baka pengawa ka besembah ka pun kayu, betuai ka burung nya dikumbai animisme.  Aku deka bekunsi ka pengarap Kristian kelebih agi, ba penantai Rajah Burak suba mayuh bala orang penginjil dianjung. Alu Kristian majak bala ngerembai diserata menua Sarawak. Nemu kita ba Sarawak bisi Gereja ti endang asal ari menua kitai empu? Sidang Injil Borneo nya endang ditumbuhka kitai Dayak empu. Ba Bakalalan, Orang Ulu udah meda kerja nyelai Tuhan empun din. Dia sida lalu ngepun ka gerija ari kitai Borneo empu. Mayuh mega gerija bukai ti datai ari menua bukai baka Angelican, Khatolik, Medthodist , SDA, Baptis, Hope, semua gerija tok ari menua bukai lalu mai berita manah ngagai menua kitai. Ba bagi gerija mega bisi pengelain ba chara sembiang sida, tang bup kudus enda sigi diguna siti aja lalu nadai bup ti bukai. Aku deka magi ngagai dua jenis gerija iya nya Khatolik enggau Protestan, dalam dua jenis tok gerija protestan dikumbai orang orang kristian aja, taja orang Kristian Khatolik dikumbai orang Kristian Khatolik. Kristian Khatoliknya ba sigi agama lalu iya ukai kristian laban doktrin iya lain ari gerija kristian bukai. Taja Kristian Protestan negmbuan mayuh mahzab tang sida bepanggai ba bup kudus siti aja. Lalu dalam gerija mega bisi bida bisi gerija lebih ngajar ngagai chara besembiang ( gerija tradisi) enggau bisi mega gerija lebih ngagai bup kudus ( pelajaran ti leboh nekan penemu Theology @ Krismatik) .Ambik ka banding dalam Gerija Angelican, sida ngajar ngaga tanda regang, cara macha jalai pengarap, cara sembian ari minggu mesti nitih ka atur, tang ba gerija ti Krismatik baka SIB, Baptis, Hope sida leboh nekan ka ngagai pengawa "worship" iya nya belagu nyembah Tuhan enggau belajarka pengawa  Bup Kudus. Ari peda aku , orang Kristian ti ari Kristian Krismatik lebih likun ba pengarap sida iya, nama kebuah? Laban sida mansik jaku Tuhan enggau lebih dalam. Lalu sida ngembuan pengelaman peribadi begulai enggau Tuhan. Sida ngembuan kesaksian tauka cherita pengidup ngasai ka pemisi Tuhan dalam pengidup sda. Baka aku endang adai ari gerija Iban ti krismatik, aku lebih belajar ka pansik dalam bup kudus enggau kristis. Lalu ba sembiang ari minggu pengajar sembiang endang nekan ka ba isi bup kudus ukai ba pengawa tradisi sembiang baka ator sembiang. Bup kudus ukai semina dibacha aja tang diperati ka enggau dalam.  Pulai baru ngagai pasal pengarap, Kristian nya sebenar iya ukai agama tang "personal relationship with God', laban dalam kristian ukai agama nya ti nyelamat ka kitai sereta meri kitai manah ba mua Tuhan tang ari pengerindu Tuhan empu. enti agamanya leboh ngagai ator sembiang enggau pengawa ti salah enggau betul, tang "personal relationship: iya nuan enggau Tuhan empu. Nuan besampi bejaku enggau Iya, nuan ngasai ka pemisi iya.


     Nama tanggungjawab tauka batang pengawa kitai kristian dalam ngetanka Adat Iban? Ba atur pengidup kitai iban mayuh bendar isu ti nagang kitai meretika reti bup kudus nya. Mayuh bendar bagi adat kitai Iban enda sejalai enggau ajar bup kudus. Taja uatai ka dikerandau aku ditu nama enggau bakani kitai kristian nengah isu-isu tok? Ditu aku deka meri kitai berapa tanya ti selalu diberika kitai Iban dalam ngembuan pengarap kristian.


1. Tau enda kitai agi percaya ka negu?- negu nya bepanggai ba nasib, enti enda negu kitai tulah lalu deka takut kena penusah. Taja ba bup kudus madah pengarap kitai dilempai Tuhan aja, nadai utai bukai. Taja enti nuan negu ketegal nuan bebasa ka orang ti meri pemakai nya tang nuan kenyang ( nya budaya ukai worship) taja nuan anang engkah pengadang nuan ba utai empa, tang ba Tuhan.


2. Tau enda kitai ngirup?- Ngirup tau taja ukai sampai mabuk. ambi kebanding Tuhan Jesus nukar ai nyadi anggur enggau timoti ngirup ai anggur ketegal ngangatka perut iya. Nama tuju ngirup? nya kebendar iya ditekan ka Tuhan. enti nuan ngirup ketegal deka muai masalah, ngenatai ka penusah nya ukai ti dimendarkan Tuhan laban nya meyati diri. Ngirup nya mesti bisi bertakat. Ngirup ai ti diberi maya gawai nya endang basa kitai Iban. (TANG) amaran keras tok. Orang Kristian ti enda MATANG dalam iman anang ngirup manah agi laban kita beda nemu bida, tang orang Kristian ti udah ngasai ka diri udah nemu reti silik dalam bup kudus. Takat ngirup nya mesti diberi dalam diri. Ngirupnya budaya kitai Iban? Tang ngagai sida ti enda ngirup enggau ke biak anang belajar ngirup sekali. Tang ngagai ba orang ti diau segulai ba rumah panjai isu tok endang sigi selalu meri sida keliru. Enti enda ngirup sekali nya manah. Tang enti nuan ngirup ketegal basa enggau ngintu pengerami ( tang ukai tekelalu). Muai ai dulu sebedau ngirup nya pengawa besembah.


3. Tau enda kitai bepantang? Bepantang nya budaya tauka fesyen. Tang nitih ka bup kudus nadai ayat ti jelas madah enda tau bepantang. Tang enti bepantang asal Iban nadai salah ba penemu aku, laban nya budaya kitai, tang enti bepantang ketegal bisi kebuah bukai baka gangster, baka bisi penemu jai, bisi gambar antu nya endang enda tau laban nya endang mandang ka saksi manah. Pengidup roh nya lebih beguna ari pengidup Tubuh, nuan enda tau enda nyaga diri ba pengidup. enti ukir Iban ti endang asal nadai salah, tanag nuan enda tau enda nemu reti pantang nya dulu enggai ka bisi ngembuan sangkut paut ba pengawa sembah.


4. Bakani ngintu orang kahwin enggau orang mati? orang kahwin tau diatur ba rumah panjai enda semesti iya ba gerija, taja ba atur kaunseling enggau jalai pengarap Kristian ( bebini siko aja) nya patut ditanka. Ba orang mati mega ba pengawa mai baya, nyabak ka orang mati, muai ulit, ngintu seratus hari? tau diaduka taja ukai baka orang enda ngelala Tuhan, pengawa nya lebih ka ngagai basa. Nama kebuah bakanya laban orang Iban lebih merening ka ngagai basa ngagai orang, sampai ka sida niang pun endang dibasa. Enti pengawa tok dibuai gerija deka disalahka laban muai adai basa . Aku nemu Gerija deka muai tradisi nyembah petara lama tang basa Iban nya tinggi dalam diri sama diri, uji kitai orang gereja merening ari sukut bukai. 


Nyadi orang Kristian ti bebansa Iban enda sama enggau orang putih. Laban kitai Iban endang sigi kering ba adat enggau basa. kitai patut nyembah Tuhan nya enggau buday akitai empu. Agi aku ingat maya da Gerija Iban suba, kami muji Tuhan ngena ajat, tawak, engkerumung. Ari Musik kami nyampurka alat moden baka sida jita nya ngena alat tradisional, lalu bungai ajat kami nyembah Tuhan ( ukai jengkak2 aja baka lagu Hillsong nya iya) taja ngena ajat Iban. ( chunto ti diberi aku nya ari pengelaman aku aja, enti ari sudut Theology enggau Academic bisi bida mimit) Aku nulis tok pan laban deka bekunsi penemu diri lalu baka pengasai aku udah mela ba sidang Iban, nyadi orang Kristian ba rumah panjai. 


lalu mega mayuh tanya ti bukai tau dianjung kita ngagai aku. Ba pengarap Kristian endang nadai ngagang kitai Iban ngintu adat kitai ( kelebih agi ngagai  basa enggau nyaga pengelikun pangan diri) tang anang aja pengawanya ba aut pengawa besembah. Nya udah salah, laban enda nyembah Tuhan siuk aja. As long  pengawa dikerja kitai nya ukai nyembah, nya nadai salah. Kayu ukur kena aku ditu iay " BASA" . Adat nya basa ti besai ti dikembuan kitai Iban. Adat mega paptut berubah nitih ka awak enggau ator menua awak ulih fleksible enggau orang diatu. Kerja ngetan ka semua utai patut diadu ka ngena pendidikan formal enggau enda formal. Uatai bepun enggau ajar apai indai, ari Ketuai Gerija enggau pengawa perintah megai menua. Taja pan pia anang kita nitih ka jakau ajar Ketuai Gerija enggau Ketuai perintah megai menua, laban sida nya bisi kepentingan magang. Utai ti patut dipegai kitanya "BUP KUDUS". 


           Ba aku ti benung nyadi siku Mahasiswa, lalau nama utai ti udah dikerja aku ngetan ka Iban iya nya enggau bekaul manah enggau bala Iban kebukai, meransang sida dalam pengarap, nulung naka ulih enti sida bisi penanggul. Meri diri dalam pengawa mela Tuhan, jaku Iban nya nyadi Identiti aku. kelebih agi lebuh aku bejaku enggau Iban sama Iban. Ba pengawa ngajat aku endang sigi nemu. Kami ditu endang mai pengawa ngajat nyadi ka budaya kitai Iban.


Jaku Pesan: Enti kitai bisi utai tanya, tauka buah runding ti manah tau dikenatai ka enggau nulis. Aku semina ka nguji bekunsi ka pengasai ati aja laban aku balat akun ka bansa diri. Tja meh diatu orang musim orang peresa, aku enda ulih macha bup maya tok, laban nya aku nulis blog tok laban ka merindang diri nulis sereta bejurai ke penemu. Terima kasih Tuhan Merkat.

Khamis, 5 Januari 2012

Perhubungan Kaum semasa Pendudukan Jepun di Malaysia.

Pendirian
Impak utama zaman pendudukan Jepun (1941-1945)  ialah sebagai pemangkin ketegangan kaum di Malaysia berbanding dengan zaman penjajahan Barat. Dari segi latar tempat kajian merangkumi seluruh Malaysia iaitu Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak yang dilihat secara umum. Segala fakta-fakta, peristiwa-peristiwa dan bukti-bukti  bahawa pendudukan Jepun memberikan impak sebagai pemangkin ketegangan kaum berbanding zaman penjajahan Barat seperti Portugis, Belanda dan British yang digariskan sebagai topik perbincangan utama. Fokus ketegangan kaum adalah diantara Orang bumiputra seperti orang Melayu, Cina dan India di Tanah Melayu dan orang Melayu, Iban, Cina dan suku etnik yang lain di Sarawak manakala di Sabah mengenai orang suku-suku seperti Murut. Kadazandusun, Bajau, dengan bangsa lain.
Namun penjajahan Barat yang difokuskan dalam perbincangan ini adalah pada zaman pemerintahan British yang menjadi akar perkauman diantara para penduduk di Tanah Melayu dan begitu juga di Sabah dan Sarawak sebelum kedatangan Jepun yang menambahkan lagi masalah ini. Dasar dan kepentingan penjajahan di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak adalah berbeza disebabkan itu suasana ketegangan kaum tidak seragam dan berbeza.Pebandinngan penjajahan Barat dan penddukan Jepun jelas membuktikan impak ketegangan kaum di Malaysia yang lebih ditelitikan di Tanah Melayu dan Sarawak berbanding hanya serba sedikit tentang penjelasan ringkas di Sabah. Namun fokus lebih kepada kesan dan impak semasa Jepun kerana apa yang ditinggalkan oleh pendudukan Jepun adalah lebih teruk berbanding pada zaman pemerintahan Barat iaitu difokuskan pada pemerintahan British.


Reaksi awal penerimaan penduduk terhadap Pendudukan Jepun.
Pendudukan Jepun di Tanah Melayu memperlihatkan kebangkitan kuasa Jepun dibawah pembaharuan Meiji sebagai kuasa imperialis di Asia. Penduduk tempatan melihat usaha yang cuba dibawa oleh Jepun adalah murni kerana berdasarkan slogan mereka “ Asia untuk Asia” dan “ menghapuskan Imperialisme kuasa barat”.  Pada awal kedatangan orang Jepun, orang Melayu dan  orang India menganggap kedatangan orang Jepun sebagai penyelamat dan penghalau penjajah British. Masa pendudukan dan pemerintahan Jepun di tanah Melayu dari 15 Februari 1942 hingga 15 Ogos 1945.[1]
Namun bagi orang Cina di Tanah Melayu, serangan Jepun merupakan suatu tindakbalas Jepun terhadap sikap dan tindak-tanduk Inggeris yang selama ini menyokong nasionalis Cina bagi menghalang perluasan kuasa Jepun di negeri itu.  Jepun telah melumpuhkan kegiatan-kegiatan kaum Cina di Tanah Melayu yang selama ini secara tidak langsung telah memberikan bantuan berupa kebendaan dan sokongan moral terhadap perjuangan rakan mereka menentang Jepun di negeri China.
Di Sarawak kaum pribumi seperti orang Dayak memberikan reaksi yang kurang menyenangkan dengan kedatangan orang Jepun malah mereka melakukan pekara yang menyusahkan orang Jepun, tetapi orang Melayu di Sarawak memberikan sanjungan kepada orang Jepun.  Daripada keseluruhan masyarakat di beberapa tempatan di Malaysia telah memberikan perbezaan pelbagai jenis reaksi dengan kedatangan Jepun, kebanyakan kaum bumiputra seperti orang Melayu  mereka menerima baik kedatangan Jepun. Golongan orang Iban memberikan reaksi yang kurang baik kepada Jepun, namun bagi orang Melayu dan Melanau yang beragama Islam memberikan sanjungan  yang baik terhadap Jepun dan di Sabah juga ratanya kaum pribumi akur dengan kekuatan Jepun.
Selanjutnya golongan Cina diseluruh Tanah Melayu mahupun di Sabah dan Sarawak menerima layanan buruk daripada Jepun ini kerana persengketaan China- Jepun yang memberikan rasa benci orang Jepun kepada orang Cina sehingga melakukan penindasan yang dahsyat kepada mereka. Orang Cina kurang memberikan kerjasama dengan pemerintahan Jepun, oleh itu Jepun sering kali melakukan tindakan yang keras dan membunuh orang Cina. Semasa pemerintahan Jepun, orang Cina merupakan mangsa utama orang Jepun berbanding orang India yang diterima baik oleh orang Jepun ini kerana hati dan perjuangan orang India tidak tertumpu kepada Tanah Melayu malah lebih kepada negara asal mereka.

Reaksi penerimaan penduduk awal kedatangan kuasa pemerintahan British.
British mengamalkan dasar tidak campur tangan dalam hal ehwal negeri-negeri Melayu, tetapi dasar British terhadap neger-negeri Melayu telah berubah menjelang tahun 1874. Penjajahan British bermula dengan kepentingan ekonomi, atas desakan dan keinginan pegawai-pegawai SHTI Inggeris mencari dan meneroka kawasan baru bagi membolehkan mereka mencapai keuntungan seperti yang telah dilakukan oleh James Brooke di Sarawak, Raffles di Singapura dan Francis Light di Pulau Pinang. Disamping itu juga selepas termaterinya Perjanjian Inggeris- Belanda 1824 menjadi titik awal kerjasama antara British dengan Belanda bagi mendorong kedua-dua kuasa ini memperkukuhan kekuasaan di Asia Tenggara. Kedatangan kuasa British yang pertama adalah di Pulau Pinang selapas Francis Light berjaya campurtangan dalam pemerintahan Sultan Abdullah.  Pulau Pinang dianggap sebagai jambatan yang dapat menghubungkan kepentingan Inggeris dengan pedagang tempatan di Kepulauan Melayu dan dijadikan tapak untuk mengembangkan pengaruh Inggeris Ke Borneo.

Dasar pemerintahan Jepun mengikut kaum dan impaknya kepada ketegangan kaum di Tanah Melayu.

Orang Cina.
Pemerintahan Jepun di Tanah Melayu telah dijalankan mengikut kaum dengan berbeza-beza. Kaum Melayu dikatakan masih mengamalkan tradisi mereka sendiri, kaum India pula fokus mereka lebih kepada perjuangan di negara mereka masing dan kaum Cina pula dikaitkan sebagai anti Jepun akibat peperangan Jepun dengan China. Dalam peperangan China- Jepun pada tahun 1994-1895, Jepun telah berjaya mendapatkan Pulau Taiwan dari kekuasaan negeri China dan Jepun juga berjaya mengalahkan Rusia yang berebutkan Manchuria[2]. Hubungan orang Jepun dengan orang Melayu lebih baik dan mereka sangat berlembut dengan orang Melayu ini kerana untuk mendapatkan sokongan dan bantuan orang Melayu dalam menentang British. tetapi layanan kepada kaum Cina berlainan, Jepun melakukannya dengan kejam dan kasar. Sebagai contoh bukti kekejaman dasar pemerintahan Jepun terhadap orang Cina seperti dasar Sook Ching iaitu “ dasar pembersihan”[3]. Beribu-ribu orang Cina telah mati akibat daripada dasar tersebut. Malah tindakan kejam Jepun ini disusuli dengan perbuatan seperti merompak, membakar rumah dan kampung, mengambil barang-barang orang Cina, memeras hasil orang cina, merogol gadis-gadis cina dan sebagainya. Kempen pembersihan ini dijalankan selepas Ibu Pejabat Tentera ke-25 mengeluarkan perintah pada 17 Febuari 1942[4].
Sebenarnya tindakan ini telah dirancang oleh Lt. Kolonel Tsuji dan diaksanakan oelh pasukan kempeitei yang dipimpin oleh Kawamura Oishi[5]. Tindakan ini telah diambil oleh pentadbiran orang Jepun kerana mereka ingin mengekalkan keamanan dan mereka berpendapat kemungkinan besar orang Cina akan mengangkat senjata menentang askar Jepun secara gerila. Golongan Cina yang menjadi mangsa termasuklah penyokong aktif golongan  Kuomintang, ponyokong komunis terutamanya suku Hainan, ahli pasukan sukarela Tan Kah Kee yang menjadi ketua Tabung Bantuan Cina dan pengikutnya pendatang Cina anti Jepun. Hanya menjelang March 1943 Jepun telah menghentikan Operasi Sook Ching kerana orang Cina diperlukan untuk memulihkan kegiatan ekonomi semula.

Orang India.
Bagi masyarakat India di Tanah Melayu pula mereka menerima layanan yang lebih baik daripada jika dibandingkan dengan orang Cina. Sebagai contoh sebelum peperangan tercetus lagi, orang buangan India ke Jepun telah memiliki hubungan terus kepada kerajaan Jepun. Dengan itu Jepun telah bekerjasama dengan ahli-ahli politik India dalam usaha mereka untuk menawan India iaitu melalui penubuhan Tentera Kebangsaan India dan Liga Kemerdekaan India[6].

Orang Melayu.
            Layanan Jepun terhadap orang Melayu dengan memberikan lebih keutamaan kepada mereka dalam mendapat peluang pekerjaan dan polisi yang dibuat oleh pentadbiran dan pemerintahan Jepun lebih memihak kepada orang Melayu. Orang Melayu didefinisikan sebagai berbangsa Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu dan beragama Islam. Golongan orang Melayu yang mempunyai hubungan baik dengan Jepun terbahagi kepada tiga golongan iaitu Sultan dan kaum kerabatnya yang dipandang tinggi oleh masyarakat. Seterusnya golongan kedua merupakan golongan ahli ulama agama yang memainkan peranan penting dalam mengajarkan agama Islam, oleh Jepun beranggapan dengan mengiktraf agama Islam merupakan jalan yang terbaik dalam mendekati masyarakat Melayu. Malah Jepun pernah menaja sebuah seminar agama yang berlansung tiga  di Singapura pada April 1943[7] .  Golongan yang ketiga yang mempunyai hubungan baik dengan Jepun adalah pegawai-pegawai yang berkhidmat dengan pentadbiran Jepun. Sebuah organisasi yang pada awal adalah pro kepada Jepun iaitu Kesatuan Melayu Muda (KMM) sejak sebelum peperangan lagi tercetus. Para pemimpin Melayu yang terlibat seperti Ibrahim Yaaacob, Onan Haji Siraj dan Ishak Haji Muhammad. Namun  Kesatuan Melayu Muda telah diharamkan oleh Jepun pada Jun 1942 kerana tidak mematuhi nasihat daripada kerajaan Jepun.[8]
Polisi yang digunakan oleh Jepun terhadap orang Melayu mempunyai kepentingan kepada orang Jepun kerana orang Melayu senang digunakan sebagai penggerak pro-paganda Jepun di Tanah Melayu. Sehubungan dengan itu kemungkinan besar jumlah orang Melayu berkhidmat dalam pentadbiran Jepun samaada menjadi pengawai tabir atau berkhidmat dalam ketenteraan juga.  Dalam bidang politik Jepun sesungguhnya berharap dapat menyatukan pentadbiran Tanah Melayu dengan Sumatera menerusi ibu pejabat mereka di Singapura, tujuannya adalah kerana ingin menyatupadukan dan memperkuatkan pengaruh orang-orang Melayu.

Dasar pemerintahan Jepun mengikut kaum dan impaknya kepada ketegangan kaum di Sarawak dan Sabah.

Orang Iban
Dasar pemerintahan Jepun di Sarawak adalah berbeza terutamanya adalah orang Iban dimana kehidupan mereka telah diperas sebagai buruh kasar, memaksa mereka memberikan beras dan makanan dan juga menyerahkan senjata api mereka yang selama ini digunakan oelh orang Iban untuk berburu[9]. Nasib orang Iban khasnya telah mendapat layanan buruk daripada jepun apabila mereka dikerah menjadi buruh, hasilan daripada sawah padi yang mereka keluarkan diberikan kepada Jepun dan juga para pemuda dikerah untuk terlibat dalam ketenteraan. Bukan itu sahaja, di Lawas juga para kaum pri-bumi juga dikerah untuk mengeluarkan beras kepada Jepun. Di Saribas pula orang Iban lagi merana apabila Jepun merampas pakaian mereka dan bekalan beras[10]. Disamping itu juga, kaum-kaum pribum laini dijadikan Jepun sebagai buruh kasar yang dibebani tugas yang berat dan menyakitkan

Orang Melayu
Namun bagi orang Melayu mereka diberikan peluang yang lebih baik daripada kaum lain di Sarawak kerana mereka diberikan peluang bekerja dengan pentadbiran Jepun seperti memasuki polis. Orang Melayu memilih jalan ini kerana untuk mencari rezeki untuk menampung hidup terutamanya keluarga mereka. Jepun telah dilaporkan pernah memberikan bekalan beras percuma kepada keluarga orang Melayu di sekitar Sibu. Orang Melayu digunakan oleh Jepun untuk membawa propaganda mereka kepada masyarakat di Sarawak, oleh itu layan yang baik diberikan kepada mereka kerana Jepun mengharapkan kerjasama daripada orang Melayu. Namun propaganda Jepun di  Sarawak gagal kerana kaum pribumi yang buta huruf dan mereka tidak berminat terlibat dalam ideologi politik Jepun.

Orang Cina
Orang Cina di Sarawak juga mengalami kesulitan apabila Jepun mengamalkan sikap mengawal pengeluaran makanan dan barangan yang lain. Pada 1942 pentadbiran Jepun telah memerintahkan sebuah kedai akan dikawal oleh Jabatan pemerintah Jepun, kedai tersebut dinamakan sebagai Soon Teck Kongsi[11]. Orang Cina yang bekerja sebagai usahawan di Bandar harulah bekerjasama denga Jepun dan golongan yang menjadi petani harus memberikan hasilan pertanian mereka kepada Jepun. Pada 8 Disember 1941 penyerangan pertama Jepun di Tanah Melayu yang bermula di Kelantan dan menjelang 15 Febuari 1942 seluruh pentadbiran British di Tanah Melayu dan Singapura telah menyerahkan diri[12].Di Sarawak pula Jepun telah mendaratkan seramai 10,000 tenteranya di Miri pada 26 Disember, manakala Kuching telah jatuh kepada tangan Jepun pada 25 Disember[13].  Situasi di Sabah pula, Jesselton telah ditaklui oleh Jepun pada 6 Januari dan Sandakan juga akhirnya dikuasai pada 16 Januari
Sebagai kesimpulannya, pemisahan kaum melalui pekerjaan dan ketidakan seimbangan polisi memberikan rasa prejudis terutamanya orang Iban terhadap orang Melayu yang diberikan layanan baik dariapda Jepun. Begitu juga rasa prejudis orang Cina kepada orang Iban dan Orang Melayu yang berkhidmat sebagai polis yang mengawal pengeluaran makanan dan barangan yang dikawal oleh orang Jepun. Di Sabah pula, keadaan geopolitik yang hampir sama juga digunakan Jepun untuk kaum pribumi disana.

Dasar pemerintahan Barat (British) mengikut kaum dan impaknya kepada ketegangan kaum di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah.

Kedatangan kuasa Barat diterima baik oleh para pembesar seperti Sultan- Sultan Melayu kerana ini merupakan permintaan mereka sendiri atas masalah dalaman di negeri jajahan. Di Sarawak, kedatangan James Brooke atas permintaan para pembesar tempatan Kesultanan Brunei bagi menyelesaikan masalah lanun dan di Sabah pula, hanya selepas Sabah atau dikenali sebagai Borneo Utara diserahkan oleh Sultan Brunei, Abdul Mumin kepada Gustavus Baron Von Overbeck pada 19 Disember 1877[14] . Dalam memenuhi permintaan buruh di bidang perlombongan dan pertanian, British telah membawa masuk orang Cina dan orang India ke Tanah Melayu sebagai buruh. Walaupun ada juga sebab-sebab lain kemasukan orang Cina dan orang India ke Tanah Melayu namun pengkaji melihat kemasukan tenaga buruh asing merupakan alasan yang lebih dominan untuk dibincangkan. Kemasukan mereka ini telah menwujudkan masyarakat majmuk. Dasar pemerintah yang mengamalkan dasar pecah perintah dalam pembahagian bidang pekerjaan dan sistem pendidikan venukuler merupakan antara pencetus utama sikap perkauman dan prejudis dikalangan golongan masyarakat di Tanah Melayu pada ketika itu.
Perlaksanaan dasar pecah dan perintah oleh British telah mengeruhkan perpaduan masyarakat di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah. Kerajaan British telah mentadbir penduduk Bumiputera dan imigran secara berasingan. Dasar ini dikenali sebagai sistem pecah dan perintah. Bagi melemahkan kaum bumiputra, British memberikan keutamaan kepada imgran seperti Orang Cina dan Orang India dan sekaligus memisahkan mereka dalam jenis pekerjaan dan penempatan. Penduduk Bumiputra atau orang Melayu disisih dari kegiatan ekonomi komersial yang diwujudkan dan orang Melayu hanya bekerja sebagai petani sahaja. Bagi orang Cina mereka menjadi buruh di lombong dan orang India bekerja di perladangan. Dalam pendidikan juga terbahagi kepada berlainan jenis pendidikan seperti Orang Melayu lebih kepada sekolah pondok, Orang Cina lebih kepada sistem pendidikan Cina dan Orang India mendapatkan pendidikan di estet dengan sistem sukatan juga dari India. Tiada keseragaman pendidikan membataskan lagi interaksi kaum.
Namun bagi Sarawak pemerintahan Brooke lebih kepada pro bumiputra dan tidak mengalakkan kegiatan ekonomi berbentuk komersial menyebabkan suasana berbeza, oleh itu dasar pecah perintah tidak begitu jelas memberikan kesan dan bagi Sabah hal yang sedemikan juga sama dengan di Sarawak. Semasa pemerintahan Rajah Charles Brooke mengamalkan dasar anti-getah dengan menghadkan konsesi tanah kepada pemodal Eropah dan Cina untuk perladangan getah.Sebaliknya Brooke menegaskan usaha mempergiatkan tanaman makanan padi dan sagu. Dan tanaman sampingan seperti getah hanya diusahakan sebagai sampingan iaitu secara kecil dibawah usaha sama seisi keluarga sahaja.  Layanan Brooke kepada orang Iban, orang Melayu adalah baik. Namun bagi orang Cina, Brooke tidak beberapa suka kepada orang Cina  kerana menguasai ekonomi tempatan dan setelah satu pemberontakan orang Cina, Bau iaitu seramai 600 orang di Kuching pada 18 Februari 1857 yang merancang untuk mengulingkan beliau[15].Namun pemberontakan orang Cina ini dapat dipatahkan kerana bantuan orang Iban dari Skrang dan orang Melayu yang memihak kepada Brooke[16].

Kesimpulan
 Pendudukan Jepun selama tiga tahun telah banyak memberikan banyak impak kepada masyarakat di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak pada ketika itu, ketegangan kaum merupakan major utama masalah di seluruh Malaysia pada ketika itu. Lebih-lebih lagi cara layanan terhadap setiap kaum oleh Jepun menggunakan  cara yang berbeza dan mempunyai kepentingan yang berlain. Tindakan pemerintahan Jepun ini bukan sahaja memberikan semangat anti perkauman yang semakin tegang malah dari segi perasan curiga dengan satu kaum dengan yang lain makin menebal. Pemerintahan British hanya membenihkan perkauman sahaja, namun kedatangan Jepun telah memburukan lagi sifat prejudis dan perkauman. Waktu pendudukan Jepun merupakan kemuncak ketengangan perkauman di Malaysia, dan kesan-kesan masih dapat dirasai sehingga kini dalam kehidupan masyarakat majmuk di Malaysia.



[1] Lotfi Ismail. Sejarah Malaysia 1400-1963, Utusan Melayu Berhad, Kuala Lumpur.1975. ms. 238
[2] Lotfi Ismail. Sejarah Malaysia 1400-1963, Utusan Melayu Berhad, Kuala Lumpur,1975. ms. 232
[3]  Mohamad Isa Othman. Pendudukan Jepun di Tanah Melayu 1942-1945(Tumpunan di Negeri Kedah), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. 1992. ms 102

[4] Ibid
[5] Ibid
[6] Mohamad Isa Othman. Pendudukan Jepun di Tanah Melayu 1942-1945(Tumpunan di Negeri Kedah), Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. 1992. ms 104

[7] Paul H. Kratoska. The Japanese Occupation of Malaya 1941-1945, A Social and Economic History,St. Leonards Allen and Unwin., Landon.1998. ms 110
[8] Ibid, ms 109
[9] Ooi Keat Gin. Rising Sun Over Borneo: The Impact of Japanese Policies on Sarawak’s Inhabitants, St. Martin’s Press, Landon. 1999. ms 70

[10] Ibid, ms 72
[11] Ibid, ms 73
[12]N.J. Ryan. A History of Malaysia and Singapore, Oxford University Press, Kuala Lumpur. 1976. ms 248

[13] Ibid
[14] D.S. Ranjit Singh. The Making of Sabah 1865-1941: The Dynamics of Indigenous Society. Universiti Malaya, Kuala Lumpur. 1937. ms 3
[15] John M.Chin. The Sarawak Chinese. Oxford  University Press, Melbourne. 1981. Ms 35
[16] Ibid, ms 36

Kesan Pendudukan Jepun di Malaysia kepada Masyarakat Cina.

Tanah Melayu
Sosial
1.       Operasi Sook Ching Til dilaksanakan kerana pemunsuhan anatara Negara Jepun dan China
·         Orang Jepun beranggapan bahawa orang merupakan munsuh-musnsuh yang boleh mengugat kewibawaan mereka. Dengan Itu, Jepun telah melaksanakan satu operasi menyapu bersih orang cina yang dianggap anti_Jepun . Operasi Ini dikenali sebagai Operasi seok ching
·         Operasi ini dijalankan olej kempetai yang bertujuan untuk mengawal ketenteraman awam.
·         Sebagai contoh Jepun telah menjalakan pemeriksaan dan pembunuhan beramai-ramai untuk menghapuskan orang-orang yang seolah-olah menimbulkan ancaman berdasarkan aktiviti politik mereka yang lalu.
·         Mereka dipilih secara rawak, dan dipukul dengan ganas, didera tanpa batasan
·         Orang Melayu dan Orang India juga dipukul namun tidak seteruk orang cina.
·         Terdapat  50,000- 60,000 orang yang matu dalam operasi ini termasuk kanak-kanak
·         Seorang pegawai Jepun yang bernama Watanabe mengatakan adalah menrugikan kepentingan Jepun untuk bersimpati dengan Cina. Oleh itu mereka kenakan cukai, memaksa mereka memberikan sumbangan wang, memutuskan hubungan mereka denga negeri China dan menyekat perlantikan mereka ke dalam jawatan pentadbiran serta menafikan persamaan hak bagi mereka.
·         Ornag cina akan ditampar sekiranya dituduh gagal memberikan rasa hormat serta kesalahan remeh temeh oleh pegawai Jepun. Sekiranya Mereka berhenti rehat mereka akan dipukul dengan kayu dikepala.
·         Jepun melakukan rompakan, membakar rumah dan kampung, mengambil barang-barang orang cina , memeras hasil orang cina, merogol gadis gadis orang cina.
·         Kebanyakan orang cina telah berpindah ke pendalaman bagi melarikan diri daripada Jepun.
Ekonomi
2.       Selepas operasi Sook Ching dihentikan Orang Cina dikenhendakimenderma sebanyak 50 juta ringgit.
·         Tujuan Orang Jepun memaksa orang Cina menderma ini adalah kerana ingin mengukuhkan matawang tempatan dan ingin melemahkan orang cina, serta sebagai bayaran hutang diri dan hukuman kerana bersikap Anti-Jepun.
·         Jepun menghadapai tekanan ekonomi apabila perdagangan terhenti. Inflasi meningkat kerana Jepun mencerak wang tanpa kawalan
·         Tambahan pula lebih kurang sebanyak 285 Juta edaran di Tanah Melayu selepas menyerah kalah. Selain dari memaksa mereka membayar 50 juta.
·         Jepun juga menggunakan loteri,cukai, perjudian memaksa kempen menyimpan bagi meringankan beban. Dasar Sook Ching adalah memiskinkan banyak syarikat perniagaan Cina.
·         Mereka terpaksa bergantung penuh pada simpanan mereka tanpa sumber kewangan dan berada dalam keadaan meleset ketika perang tamat.
Sabah
1.       Di Jeselton, Borneo Utara, satu pemberontakan anti Jepun “ Double Tenth”.
·         Pemberontakan ini diketuai oleh orang cina yang tercetus pada 10 oktober 1943.
·         Sekumpulan tentera cina-bajau menlancarkan serangan ke atas kubu Jepun dan berjaya membunuh kesemua orang Jepun leboh kurang 50 orang yang vertugas di antara Jesselton dengan Tuaran.
·         Kota Jessolton dibebaskan namun serang balas Jepun adalah pantas dan kejam.
·         Perkampungan di Kawasan pesisiran diserang dengan bom.
·         Seluruh Kampung dibakar dan berates-ratus orang disiasiat dan disekda sehingga maut. Jesselton diduduki semula.
·         Pada 19 Disember, Albert Kwok Fen Nam, Ketua pemberontak menyerah diri.
·         Kwok dan 175 orang yang lain dihukum bunuh pada 21 januari 1944 di Petagas. 131 Orang lagi dipenjarakan di Labuan yang mana semua kecuali Sembilan yang mati sebelum pembebasan
Sarawak
1.       Bagi kaum wanita dan anak dara, mereka melarikan diri ke kawasan desa dan pendalaman untuk mengelakkan diri daripada di rogol oleh Jepun askar Jepun.
·         Ramai gadis cina yang dewasa dikahwinkan segera oleh keluarga untuk mengelakan diri dihantar ke rumah pelacuran
·         Chinese  and Eurasian women were the favouritis of the Japanese but European women were for some reason immine. The Military authorities intented on Villages for women to supply the “ need “ of their troops” ( The Chinese In Maaya, 249)

Ulasan Bibliografi : Tun Jugah

Pendirian
Ulasan biografi bermaksud mengulas sesebuah biografi dengan memberikan satu bentuk pandangan yang lebih kepada kupasan, kritikan, analisis, tafsiran, huraian, keterangan, komentar. Biografi yang diulas adalah tentang sejarah kehidupan tokoh Tun Jugah semasa pengelaman beliau pada zaman pendudukan Jepun ( 1941-1945). Biografi ini ditulis oleh Vinson H. Sutlive yang diterbitkan oleh Fajar Bakti Sdn.Bhd di Kuala Lumpur pada tahun 1992. Tajuk biografi ini adalah “Tun Jugah of Sarawak: Colonialism and Iban Response” namun fokus perbincangan adalah lebih kepada kehidupan dan pengelaman beliau pada zaman pendudukan Jepun. Dalam satu bab biografi ini banyak menjelaskan keadaan yang berlaku tentang sumbangan-sumbangan Tun Jugah iaitu “Jugah and The Japanese”. Fokus perbincangan dalam bab “Jugah and The Japanese” adalah tentang “Pre-War Japanese Interest in South-East Asia, Making Plain Places Rough, Where  Do We Go From Here?, Reaction of Iban, The Occupation, Kuching- Shu, The Rejang Valley, Toucghing it Out, One Man’s Story, The Beginning of The End, Jugah’s side of The Story, What’ Going On?, Light in the Darkness, Free at Last!, Enough is Enough, and The Question of Collaboration.” Dalam bab yang keempat ini membincangkan 16 topik yang menperinci tentang kedatangan Jepun ke Asia Tenggara dan sampai ke Sarawak, bagaimana peranan Tun Jugah semasa pendudukan Jepun dan bagaimana Tun Jugah bersama-sama dengan sahabatnya menentang Jepun dan mengusir Jepun keluar daripada Kapit. Dalam biografi ini juga menceritakan tentang ketokohan Tun Jugah sebagai pemimpin Iban, kisah persahabatan beliau dengan seorang tahanan Jepun iaitu seorang pegawai British,Harry Buxton dan dasar-dasar pemerintahan Jepun terutama dalam polisi iaitu tentang Kuching-shu dan Sibu -shu . Dalam biografi ini juga diberikan sebuah peta bagi menunjukkan tentang geopolitik Jepun semasa Kapit dibawah pendudukan Jepun. Boleh disimpulkan di sini bahawa biografi ini jelas dan lengkap mengambarkan tentang pendudukan Jepun di Kapit khasnya dan memperinci tentang peranan dan sumbangan Tun Jugah semasa pendudukan Jepun.  Fokus ulusan adalah merujuk kepada buku yang ditulis oleh Vinson H. Sutlive.
Latar belakang Tokoh
            Tun Jugah merupakan seorang tokoh yang luar biasa kerana kepimpinan dan kegagahan beliau. Tun Jugah merupakan seorang yang berbangsa Iban yang lahir di Kapit  pada 1903. Pada umur 20 tahun beliau telah dilantik sebagai penghulu, pada tahun 1953 beliau telah diberikan peluang untuk bekerja sebagai wakil orang Iban di bawah mahkota pemerintahan Queen Elizabeth. Dua tahun kemudian beliau telah diangkat sebagai Temenggong iaitu ketua kepada semua orang Iban dan pada tahun 1963, apabila Sarawak telah bersama-sama membentuk Malaysia beliau telah dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak yang pertama sehingga 1974. Selain memegang jawatan sebagai Ketua Menteri, beliau juga sememangnya sangat arif dalam adat istiadat orang Iban dan peraturan  di rumah panjai. Semasa pendudukan Jepun beliau digelar sebagai Sanji kerana telah berkerjasama dengan Jepun, ini kerana Jepun ingin memanfaatkan pemimpin lokal untuk memudahkan pentadbiran dan menjaga kedamaian penduduk semasa pendudukan Jepun. Pada tahun 1930, Tun Jugah masih memegang jawatan sebagai Penghulu dibawah pemerintahan British, ketika kedatangan Jepun ke Asia Tenggara pada 1941 dan menduduki Sarawak pada masa itu.  
Ulasan Bab yang ke Empat: Jugah and The Japanese
Topik:  Pre- War Japanese Interest in South – East Asia
            Ulasan mengenai topik ini, penulis lebih memfokuskan sebab utama Jepun muncul sebagai sebuah kuasa besar Asia Tenggara dan faktor-faktor yang mendesak Jepunn untuk menduduki Sarawak. Sejak Pembaharuan Meiji 1868, Jepun telah menjadi sebuah kuasa besar dalam industri baru. Oleh itu, Jepun mencari sumber-sumber asli untuk kegunaan Jepun seperti minyak, bijih timah dan kayu balak yang kebanyakannya terdapat di Asia Tenggara. Di Miri, Sarawak minyak merupakan tarikan utama Jepun. Pada tahun 1937, ahli geologi Jepun telah mendapati di Sarawak terdapat sumber galian yang sangat penting dan boleh dipasarkan.  Pada awal topik ini hanya memperinci tentang kepentingan Sarawak kepada Jepun kerana mempunyai sumber asli yang banyak dan boleh digunakan Jepun demi kepentingan ekonomi dna politik Jepun.
Topik: Making Plan Places Rough
            Selanjutnya ulasan mengenai topik kedua dalam bab empat ini lebih membincangkan tentang kesan Perjanjian Munich pada September 1938 kepada kepentingan Jepun di Sarawak khasnya dan kekalahan British di Pearl Harbour telah membolehkan Jepun mara ke Asia Tenggara. Pada Oktober 1940, Taniguchi daripapa Konsul Jepun di Sandakan telah berjumpa dengan General Borneo Utara, Brunei dan Sarawak untuk mengadakan hubungan diplomasi. Namun pada Hari Krismas di Kuching, Sarawak pada 1941, Jepun telah berjaya mengambil Kuching dan diikuti oleh Miri dan hingga di Jesselton, Sabah hingga awal Januari. Dalam bab ini banyak menerangkan dan memberikan rancangan dan kejayaan Jepun menakluk Asia Tenggara dan khasnya Sarawak.
Topik : Where do we go from here?
            Dalam topik ini pula, lebih tertumpu kepada kesan pendudukan Jepun ke atas pentadbiran British iaitu dimana ahli-ahli pentadbiran Brooke, usahawan dan keluarga mereka telah melarikan diri ke Kalimantan. Bagi yang gagal melarikan diri seperti Tun Jugah dan Koh,ini memberikan kekeliruan terhadap mereka kerana pemerintahan Brooke yang telah memerintah selama bertahun telah hilang begitu sahaja. Jugah berasa agak jangal kerana pihak British tidak memberikan apa-apa bentuk cadangan tindakan untuk menentang Jepun.  Pada masa ini, adalah masa perubahan tampuk pemerintahan Brooke kepada Jepun, dengan itu kependudukan Jepun ini memberikan impak kepada system pentadbiran dan ruang dan peluang orang pri-bumi untuk menerima konsep pemerintahan Jepun.
Topik: The Occupation
            Dalam topik ini, lebih memberikan penjelasan mengenai temubual bersama Tedong yang merupakan, staff kepada Muzium Negeri Sarawak berpendapat membunuhh orang eropah adalah satu perbuatan yang sia-sia sahaja dan tidak ada tujuan, ini kerana sebagai contohnya Mr Arundell telah berkahwin dengan wanita Iban dari Lubuk Antu. Temenggong Koh juga berpendapat bahawa orang Eropah akan selamat dengannya daripada mereka yang ingin keluar daripada Long Jawi. Pada pendapat saya, penulis cuba untuk memberikan pandangan bahawa orang pri-bumi masih inginkan Brooke sebagai pemerintah dan mereka tidak akan melawan orang Eropah demi kepentingan Jepun.
Topik: Kuching Shu
                        Dalam topik ini,  membincangkan tentang pentadbiran Jepun yang memisahkan Sarawak kepada dua bahagian iaitu Kuching- shu dan Sibu-shu. Walaupun ada Ken Sanjikai, namun peranan Jugah tidak begitu menyerlah.  Di Kuching, wakil iban yang dipilih adalah Charles Mason dan Jitam yang berkhidmat dengan Jepun. Tun Jugah tidak begitu dilihat peranannya pada pendudukan Jepun pada ketika itu.
Topik: Rejang Valley  
            Dalam topik ini membincangakan peranan Tun Jugah sebagai sanji.  Walaupun Tun Jugah berasa terpegun dengan kekuatan askar Jepun  dan menghormati kuasa pemerintah Jepun, maka Jepun menerima dan memberikannya satu perjanjian sebagai sanji. Namun menrut pendapat Sng Chin Joo, sahabat Tun Jugah dan sebagai seorang usahawan di Kapit, dia tidak tahu menahu bahawa Tun Jugah adalah . Namun hanya kerana penduduk hanya takut akan kekuatan Jepun, oleh itu penduduk menghormati Jepun dan bukan atas kerana Tun Jugah. Begitu juga pendapat olah Dato Yoa Ping Hua yang merupakan orang yang pertama berjumpa denga Tun Jugah selepas dia dipindahkan ke Jabatan Kerajaan di Kapit, mengatakan Tun Jugah tidak begitu rapat dengan kerajaan Jepun, dia hanya menjaga kepentingan orang Iban dan melindungi Kapit khasnya. Tun Jugah tidak menunjukkan minat terhadap pemerintahan Jepun, namun hanya bekerjasama secara ala kadar sahaja itu pun kerana kepentingan melindungi penduduk tempatan.
Topik: Toughing it Out.
            Dalam topik ini  memaparkan layanaan dan kekerasan pentadbiran Jepun kepada pendudkan tempatan. Menurut pandangan Sutlive;
The Japanese had tried to enslist the support of the Iban and other upriver tribes, but em by confiscating theirs guns, forcing them ti sell their harvests, enlisting them in the collection of gravel and the construction of airfields in       Sibu and Bintulu, and torturing them for petty crimes.[1]
Layanan Jepun terhadap orang Iban dan kaum pribumi yang lain memberikan beban kepada masyarakat. Oleh Itu, Jugah pada masa tersebu hanya menghabiskan masa di ladan, menangkap ikan dan memburu. Beliau tidak sekali untuk membuat rondaan dan membuat lapor tentang pekara yang berlaku di Merirai dan Balleh, malah di sana tiada tempat untuk memasarkan produk daripada hutan seperti rotan. Jepun pula hanya memberikan fokus kepada pembalakan. Di Sibu dan Bintulu kilang kayu telah dioperasikan oleh Jepun. Pada pendapat pengulas fokus dalam bab ini memberikan penjelasan tentang kegiatan ekonomi masyarakat dan fokus ekonomi kerajan Jepun.
Topik: The Beginnig of the End, Jugah Side of the Story, What’s Going On?, Light in the Darkness, Free at Last, Enough Is Enough dan The Queston of Collaboration.
            Bagi topik-topik yang seterusnya pengulas mengabungkan kesemuanya ini kerana topik-topik ini banyak melibatkan ketokohan Tun Jugah dan banyak menonjolkan peranan beliau dalam menentang pendudukan Jepun. Dengan itu topik perbincangan utama ulasan yang dibuat oleh pengulas terfokus dalam topik-topik ini. Dan topik-topik yang sebelumnya bagi mendapat informasi tentang permulaan pendudukan Jepun dan suasana pemerintahan Jepun di Sarawak. Seorang kawan Tun Jugah iaitu Harry Buxton merupakan tahanan semasa pendudukan Jepun di Sarawak. Tun Jugah telah menyelamatkan dia dari penjara. Dia sendiri bersyukur kerana kepahlawanan Tun Jugah dan para sahabatnya telah menyelamatkan nyawanya hingga ke hari ini.
Pertemuan kali pertama Buxton dengan Tun Jugah pada 1931, ketika Buxton bekerja di kawasan Merirai.  Namun Buxton dipenjarakan Jepun di Bintulu, walaupun begitu hubungan dia dengan Tun Jugah tidak putus kerena sering kali berhubung dengan satu sama lain.  Buxton telah dipindahkan ke penjara Sibu kerana Jepun khuatir dengan banyak pengeboman berlaku dan potensi besar para tahanan akan berjaya melepaskan diri.
Walaupun dipenjarakan Buxton masih berjaya bertahan kerana berpuasa dengan meminum air masak dan mengambil “soda bicarbonate” yang diberikan oleh dokter di Bintulu. Dan sekali lagi Buxton dipindah ke tempat baru aitu Kapit. Sesampai dia di kapit, dia mendapati pengawal penjara adalah seorang Iban, dan dia bertanyakan kepada pengawal itu dengan menanykan siapakah bapa saudaranya dan lantas pengawal itu menjawab bahawa bapa saudaranya adalah Tun Jugah. Tun Jugah mendapat informasi daripada anak saudaranya bahawa Buxton telah dipindahkan ke Kapit. Pada masa Buxton dipindahkan ke penjara Kapit, Angkatan tentera Australia telah mula bergerak di dalam Sarawak. Tun Jugah dan Koh memutuskan diri akan berjuang bersama-sama. Pada malam 26 June 1945, Tentera Allied bersama dengan ratusan pahlawan Iban dan Kayan, termasuk Jugah, Koh, dan Tedong di Nanga Balleh.
Tun Jugah telah ditugaskan untuk  mengetuai angakatan semua pahlawan ke Kapit dan terus menuju penjara bagi menyelamatkan tahanan perang di sana. Pada pertama kali Buxton dan sahabatnya mendengar serangan di penjara, mereka menjangkakan bahawa munsuh, namun selepas mendengar perbualan antara orang iban, mereka berasa lega.
Harry Buxton akhirnya dapat melepaskan diri atas jaga Tun Jugah bersama-sama sahabatnya yang berjaya menewaskan Jepun di penjara. Menurut pendapat Sutlive tentang Tun Jugah;
Jugah survived the Occupation, as did almost all other native people, through avoidance of confrontation with Japanese. With others, he accommodated to the new an dangerous force from outside. While critics may allege that he got along by going along, one must ask what choice he had. The British had fled. The native population was on its own. One foreign administration had been replaced by a new one[2]’’
Sebagai pengulas, ketokohan dan kepahlawan Tun Jugah sememangnya amat besar. Untuk mencari pemimpin seperti beliau adalah semakin kurang ini kerana dia seoratan pemimpin yang berjiwa dimana  beliau sendiri sanggup mengorbankan nyawanya dalam menentang Jepun. Sikap pro kepada pemerintahan Britsih menunjukkan kesetiaannya walaupun tampuk pemerintahan berubah, beliau tetap setia kepada kerajaan Brooke. Beliau mengamalkan sikap dingin dengan kerjasama dengan pemerintah Jepun kerana menjaga kedaulatan orang Iban dan menjaga keamanan Kapit. Pengulas bersetuju dengan pendapat  Abang J kepada Datuk Yao bahawa Tun Jugah tidak pernah pro- Japanese. Menurutnya;
“He was never pro- Japanese in any way. He used to tell us that there was one postmen in Kapit who used to provide him with ( accounts) Allies’ activities, he always listened to the radio, and told Apai what was going on, with the Australians coming in…They ( Jugah and the other native) did not want to confront the Japanese, because the intelligent enough to know at that time to ill treat all those who went against them.[3]
 Kesimpulan
            Ketokohan Tun Jugah dalam membawa para sahabatnya mengalahkan Jepun harus dikenang kerana peranan dan sumbangan adalah amat besar. Sebagai seorang pemimpin selayaknya beliau diberikan gelaran dan dibeirkan pingat  King George V Medal for Bravery dalam 1947.  Pengorbanan dan kepimpinan beliau telah membawa nama Tun Jugah dikenali ramai dan menjadi tokoh yang sangat penting dalam penubuhan Malaysia sebagai wakil orang Iban khasnya Kesetiaan beliau kepada pemerintahan British kuat hingga menyebab sikap dingin kepada pemerintahan Jepun adalah wajar dan merupkan satu tindakan yang betul.


Bibliografi



Buku.
Ooi Keat Gin. . “The Japanese Occupation and the Peoples of Sarawak.”, Southeast Asian Minorities in the Wartime Japanese Empire. Edited by Paul H.
Kratoska.                                                                                                                                                       London: Routledge Curzon, (2002

Ooi Keat Gin.. Rising Sun over Borneo: The Japanese Occupation of Sarawak, 1941-1945.                                                                                                                                                                    London: Macmillan; New York: St Martin’s Press (1999). 

Sutlive, Vinson H., Jr. Tun Jugah of Sarawak: Colonialism and Iban Response.                            Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti for Sarawak Literary Society (1992.

Journal
Ooi  Keat Gin.The ‘Slapping Monster' and Other Stories: Recollections of the Japanese Occupation (1941-1945) of Borneo through Autobiographies, Biographies, Memoirs, and Other Ego-documents"
Journal of Colonialism and Colonial History 7:3 ( 2007)

 





[1]Sutlive, Vinson H., Jr. Tun Jugah of Sarawak: Colonialism and Iban Response. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti for Sarawak Literary Society (1992). ms 105

[2] Sutlive, Vinson H., Jr. Tun Jugah of Sarawak: Colonialism and Iban Response. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti for Sarawak Literary Society (1992), ms 114

[3] Sutlive, Vinson H., Jr. Tun Jugah of Sarawak: Colonialism and Iban Response. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti for Sarawak Literary Society (1992), ms 115

Ti dikerinduka