Khamis, 5 Januari 2012

Kesan Pendudukan Jepun di Malaysia kepada Masyarakat Cina.

Tanah Melayu
Sosial
1.       Operasi Sook Ching Til dilaksanakan kerana pemunsuhan anatara Negara Jepun dan China
·         Orang Jepun beranggapan bahawa orang merupakan munsuh-musnsuh yang boleh mengugat kewibawaan mereka. Dengan Itu, Jepun telah melaksanakan satu operasi menyapu bersih orang cina yang dianggap anti_Jepun . Operasi Ini dikenali sebagai Operasi seok ching
·         Operasi ini dijalankan olej kempetai yang bertujuan untuk mengawal ketenteraman awam.
·         Sebagai contoh Jepun telah menjalakan pemeriksaan dan pembunuhan beramai-ramai untuk menghapuskan orang-orang yang seolah-olah menimbulkan ancaman berdasarkan aktiviti politik mereka yang lalu.
·         Mereka dipilih secara rawak, dan dipukul dengan ganas, didera tanpa batasan
·         Orang Melayu dan Orang India juga dipukul namun tidak seteruk orang cina.
·         Terdapat  50,000- 60,000 orang yang matu dalam operasi ini termasuk kanak-kanak
·         Seorang pegawai Jepun yang bernama Watanabe mengatakan adalah menrugikan kepentingan Jepun untuk bersimpati dengan Cina. Oleh itu mereka kenakan cukai, memaksa mereka memberikan sumbangan wang, memutuskan hubungan mereka denga negeri China dan menyekat perlantikan mereka ke dalam jawatan pentadbiran serta menafikan persamaan hak bagi mereka.
·         Ornag cina akan ditampar sekiranya dituduh gagal memberikan rasa hormat serta kesalahan remeh temeh oleh pegawai Jepun. Sekiranya Mereka berhenti rehat mereka akan dipukul dengan kayu dikepala.
·         Jepun melakukan rompakan, membakar rumah dan kampung, mengambil barang-barang orang cina , memeras hasil orang cina, merogol gadis gadis orang cina.
·         Kebanyakan orang cina telah berpindah ke pendalaman bagi melarikan diri daripada Jepun.
Ekonomi
2.       Selepas operasi Sook Ching dihentikan Orang Cina dikenhendakimenderma sebanyak 50 juta ringgit.
·         Tujuan Orang Jepun memaksa orang Cina menderma ini adalah kerana ingin mengukuhkan matawang tempatan dan ingin melemahkan orang cina, serta sebagai bayaran hutang diri dan hukuman kerana bersikap Anti-Jepun.
·         Jepun menghadapai tekanan ekonomi apabila perdagangan terhenti. Inflasi meningkat kerana Jepun mencerak wang tanpa kawalan
·         Tambahan pula lebih kurang sebanyak 285 Juta edaran di Tanah Melayu selepas menyerah kalah. Selain dari memaksa mereka membayar 50 juta.
·         Jepun juga menggunakan loteri,cukai, perjudian memaksa kempen menyimpan bagi meringankan beban. Dasar Sook Ching adalah memiskinkan banyak syarikat perniagaan Cina.
·         Mereka terpaksa bergantung penuh pada simpanan mereka tanpa sumber kewangan dan berada dalam keadaan meleset ketika perang tamat.
Sabah
1.       Di Jeselton, Borneo Utara, satu pemberontakan anti Jepun “ Double Tenth”.
·         Pemberontakan ini diketuai oleh orang cina yang tercetus pada 10 oktober 1943.
·         Sekumpulan tentera cina-bajau menlancarkan serangan ke atas kubu Jepun dan berjaya membunuh kesemua orang Jepun leboh kurang 50 orang yang vertugas di antara Jesselton dengan Tuaran.
·         Kota Jessolton dibebaskan namun serang balas Jepun adalah pantas dan kejam.
·         Perkampungan di Kawasan pesisiran diserang dengan bom.
·         Seluruh Kampung dibakar dan berates-ratus orang disiasiat dan disekda sehingga maut. Jesselton diduduki semula.
·         Pada 19 Disember, Albert Kwok Fen Nam, Ketua pemberontak menyerah diri.
·         Kwok dan 175 orang yang lain dihukum bunuh pada 21 januari 1944 di Petagas. 131 Orang lagi dipenjarakan di Labuan yang mana semua kecuali Sembilan yang mati sebelum pembebasan
Sarawak
1.       Bagi kaum wanita dan anak dara, mereka melarikan diri ke kawasan desa dan pendalaman untuk mengelakkan diri daripada di rogol oleh Jepun askar Jepun.
·         Ramai gadis cina yang dewasa dikahwinkan segera oleh keluarga untuk mengelakan diri dihantar ke rumah pelacuran
·         Chinese  and Eurasian women were the favouritis of the Japanese but European women were for some reason immine. The Military authorities intented on Villages for women to supply the “ need “ of their troops” ( The Chinese In Maaya, 249)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka