Jumaat, 10 Disember 2010

Beza Comel dan Cantik

Selepas berbual dengan beberapa kawan lelaki saya, saya cuba bertanya pendapat bagaimana ciri-ciri seorang wanita pilihan anda adakah yang comel atau yang cantik. Rata-ratanya mengatakan kawan-kwan saya suka yang cantik dan ada juga yang mengatakan yang comel dan cantik itu sama saja, yang comel adalah cantik dan cantik adalah comel. Namun selepasa saya cuba memerhati dari sudut pandangan saya sendiri saya rasa cantik dan comel adalah sesuatu yang berbeza. Mungkin pada kawan-kawan saya yang lain perkara ini sangat remeh temeh je. Namun sebagai seorang suka memerhati dan cuba mencari makna dalam sekeliling ini, saya mendapati saya lebih suka kepada orang yang comel daripada cantik. Ini kerana pengertian COMEL adalah bukan untuk semua orang hanya orang yang tertentu saja yang ada kelebihan itu. tapi cantik itu kepada semua orang.


Menurut kamus Dewan Bahasa online kata " comel" bermaksud cantik dan menarik (bkn kanak-kanak); 2. cantik dan menarik serta kecil orangnya (bkn gadis atau wanita), kecil molek; 3. kecil dan cantik (bkn benda, bina­tang, dsb) kecil dan cantik; mencomelkan menjadikan comel; kecomelan perihal comel. Orang yang comel boleh dikata seorang yang kecik molek orangnya tetapi memang comellah. Bukan saya bermaksud untuk mengatakan orang yang besar dan Chubby tak comel pulak tapi berdasrkan erti bahasa COMEL ini lebih kurang macam itu lah kan. Seterusnya apa itu CANTIK bermaksud sangat menarik apabila dipandang (bkn orang perempuan, rupa muka, bangunan, benda, pemandangan, dll), sangat elok (bagus, molek): gadis yg ~; barang-barang perhiasan yg ~; bagaimanapun ~nya satu-satu rancangan, tidak akan berjaya jika tidak diturut kehendak rancangan itu dgn ikhlasnya; bercantik-cantik menghias muka supaya cantik, bersolek; mencantikkan menjadikan cantik; mempercantik menjadikan makin cantik; kecantikan perihal cantik, keelokan (rupa muka, benda, dll), kemolekan, keindahan; pencantik yg menjadikan (kelihatan) can­tik, yg mencantikkan: cairan ~ yg luar biasa ini tersedia di toko-toko farmasi dan gerai-gerai solek. Oleh itu saya membuat kesimpulan bahawa cantik itu kepada semua orang ini kerana melalui make up orang pun boleh jadi cantik, tetapi comel dapatkah melalui make up? tentu sekali jawapannya tidak.


Seandainya, anda mempunyai kekeliruan tentang erti kecantikan dan kecomelan, anda boleh melihat diri anda dalam cermin dan perhatikan betul adakah anda seorang yang cantik atau comel. Jika anda seorang yang comel anda harus bersyukur kerana anda ada kelbihan yang semulajadi, mungkin tahap kecomelan adalah berbeza pada setiap orang namun dari sudut mataku yang melihat aku diberikan satu anugerah untuk mengenal pasti sejauhmanakah seseorang itu comel atau cantik. Namun baru-baru ini saya telah berjumpa dengan seorang yang sangat comel, rasa-rasanya yang paling comel di hati ku kot macam lagu Achik dan Nana. O ya, berbalik kepada cerita tentang comel, anda akan dapat merasakan kecomelan yang ada pada seseorang itu dengan kaedah ini, pertama anda akan berasa geram melihat sesuatu yang comel. sebagai contoh seekor kucing yang coeml, tentu anda akan berasa mahu mencubitnya bukan? atau ingin bermain dan bermanja dengan kucing tersebut. Namun seorang gadis yang comel lebih daripada itu, dia bukan comel macam kucing lah, sangat lain lah.




Seorang yang comel bukan hanya seorang saja yang mahu mendekati atau cuba untuk berkawan dengannya ini kerana dirinya seorang yang menarik tetapi ramai yang suka dia. namun orang yang cantik ada juag orang yang menyampah tengok orang yang cantik tau, ini keran aorang yang cantik dia selalu perasaan dia cantik tau namun tidak sebenarnya. Cantik tu mimang penting tapi bukan segalanya, oklah satu contoh seorang perempuan yang cantik akan dicemburi olah perempuan yang lain ini kerana mereka tidak mahu kalah dengan kecantikan masing-masing, tetapi kecomelan tak banyak orang kerja untuk menjadi comel. Pernah ka anda melihat produk kecantikan akan mengatakan orang akan menjadi comel selepas menggunakannya tentu tidak kan, namun janji-jani pemakaian produk itu hanya untuk kulit lebih putih dan cantik tapi tidak lebih comel bukan? Itu lah saya cuba sampaikan di sini coeml itu hanya untuk orang tertentu saja. Dia sangat Istimewa dan merupakan satu ciptaan Tuhan yang berfungsi membawa peace maker ke dalam setiap hati semua orang. Comel semua orang rasa senang dan gembira berkawan dengan nya . Mengapa? sebab comel biasa ada muka kanak-kanak sikit, oleh itu orang melihatnya rasa sejuk dan paling sukar adalah untuk memarahi orang yang comel ini kerana mereka mempunyai kecomelan yang boleh membuatkan kita rasa sejuk tau. Comel bukan sahaja istimewa tetapi ada anugerah, seandainya anda mempunyai kawan yang comel anda, anda seorang yang beruntung ini kerana tidak semua orang comel.


Hanya orang yang comel dan faham tentang kecomelan itu sahaja dapat mengenali dan menilai erti kecomelan itu yang sebenarnya. Awak Awak comel sangat wei....

4 ulasan:

Ti dikerinduka