Ahad, 13 Februari 2011

Kisah disebalik Hari Kekasih.

Esok 14 Februari wow tentu banyak yang teringat hari ini dikatakan sebagai " Hari Valentine". Dalam Malaysia kini isu ini juga menjadi hangat. Mungkin ramai diantara kita di Malayisa kuarnag faham dengn Kristianiti dan apakah pendirian orang kristian tentang menyambut hari Valentine day. Hal ini disebabkan Kristian ini sering dikaitkan dengan barat dan apabila yang datang dari barat adalah berunsur kristian. Pemahaman ini sering ng ditanam dalam benak dan pemikiran bahawa agama kristian ini adalah agama yang bebas dan malah merupakan gaya hidup senang. Dengan itu sayacuba memberikan penjelasan yang ringkas tentang maksud Valentine. 
     Namun semenjak saya mengenali agama kristian walaupun sebenarnya saya lebih suka lagi mengatakan bahawa saya bukan beragama" Kristian" ini kerana dalam prinsip Kristianiti, Kristian bukan merupakan sebuah agama. Kalau kita melihat maksud " agama" :

1. anutan sesuatu yg dianut; pegangan; ikutan. penganutan perihal atau perbuatan menganut


2. Anut atau menganut : menganut, menganuti menerima se-suatu ajaran (aliran, fahaman, dsb) sbg pegangan yg teguh, mengikut, menurut, memeluk (agama): ada drpd perbuatan-per­buatan kita telah pun menjadi adat resam yg kita anuti sejak lama;

( kamus dewan)

Apa yang ingin diperjelaskan disini, agama Kristian bukan merupakan sebuah amal atau satu tradisi yang diikuti dengan mengikut sejarah atau kebiasaan sebuah gereja yang diikuti oleh semua orang kristian. Kesimpulan di sini kristianiti yang benar merupakan " perhubungan peribadi dengan Tuhan" maksudnya rasa kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan itu bukan dari undang-undang atau sebuah peraturan yang menyuruh anda mengerjakan ibadahmu tetapi kerana perasaan cinta anda kepada tuhan itu akan membawa anda akan sedar bertapa besarnya dan dalamnya kasih Tuhan kepada umatnya. Valentine Day bukan budaya atau amal agama kristianiti. Tetapi apa yang ingin Kristianiti terjemahkan erti " Kasih" atau Hari Kekasih ini lebih kepada;

Pertama: Kasih Tuhan kepada Manusia.

Yohanes 3:16


Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Kedua: Kasih Manusia kepada Tuhan

Markus 12:33

Memang mengasihi Dia dengan segenap hati dan dengan segenap pengertian dan dengan segenap kekuatan, dan juga mengasihi sesama manusia seperti diri sendiri adalah jauh lebih utama dari pada semua korban bakaran dan korban sembelihan.

Sebagai seorang mahasiswa, saya merasakan perasaan cinta itu merupakan sebahagian hidup para mahasiswa dikampus. Banyak pertanyaan salah ke merayakan Valentine? Sebenarnya untuk mengasih seseorang itu bukan satu hari saja tetapi sepanjang umur kita hidup didunia ini. Hari Kekasih ini merupakan hanya satu medium untuk membina kasih. Semestinya bukan hanya untuk pasangan berkasih tetapi kepada Ibu, kepada guru , kepada pensyarah kita malah ada yang memberikan kepada binatang kesayangan mereka. Sehubungan itu, merayakannya dengan pasangan kekasih anda maksud sya orang yang sedang hangat berpacar dengan sesuatu yang melibatkan maksiat merupakan sesuatu yang salah di mata masyarakat mahupun di sesi agama. Tidak salah kalau pada hari Valentine ini anda memberikan hadiah dan menghargai sahabat atau orang yang anda kasih dengan kata-kata yang memberkati. Kerana Tuhan kita itu kasih, sebab itu kia=ta mengenali erti kasih. Sesungguhnya orang yang tidak mengenali Tuhan dia tidak mempunyai kasih.


Dalam Alkitab sendiri mengatakan Kasih itu adalah :
1 kronitus 13: 4 -7

Kasih itu sabar; kasih itu murah hati; ia tidak cemburu. Ia tidak memegahkan diri dan tidak sombong.Ia tidak melakukan yang tidak sopan dan tidak mencari keuntungan diri sendiri. Ia tidak pemarah dan tidak menyimpan kesalahan orang lain. Ia tidak bersukacita karena ketidakadilan, tetapi karena kebenaran.Ia menutupi segala sesuatu, percaya segala sesuatu, mengharapkan segala sesuatu, sabar menanggung segala sesuatu.

Penegasan daripada Firman Tuhan disini, paling ingat kasih itu tidak pernah bersetuju dengan ketidakadilan maksud dia setiap pasangan yang berpacaran misalnya seharusnya tahu batas perhubungan berlakulah adil pada pasangan anda dan janganlah membuat di luar batas sebagai hanya pasangan kekasih. Sesungguhnya Kristianiti tidka pernah menyokong maksiat, berfoya-foya atau berparti yang berporak peranda kerana itu bukan sifat kasih.

Kasihilah orang lain seperti anda mengasih diri anda. Kasihilah Tuhan anda dengan segenap kekuatan, iman dan jiwamu. Jesus is pure love.


Valentine bukan amalan Kristianiti tetapi budaya orang Pagan
 Link: 




Siapakah kekasih anda?
Yesus Kristus. Kasih Agape.


Jesus Love You.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka