Ahad, 21 November 2010

Konsep dan Teori tentang Satu.

TEORI  TENTANG SATU, KESATUAN, PENYATUAN



Baru-baru ini banyak orang memperkatakan Konsep Satu, namun walau bagaimana pun apakah konsep satu itu sebenarnya? Di sini saya cuba untuk mencari pengertian di sebalik maksud SATU. Di negara kita sendiri Konsep Satu Malaysia serining diperkatakan dan pelbagai maljis selalu dikaitkan dengan amalam  Satu Malaysia. Dalam syarikat dan persatuan bukan kerajaan juga sering menggunakan konsep satu sebagai satu titik mendorong perpaduan dalam satu teamwork. Namun adakah konsep Satu Malaysia ini lebih kepada penyatuan atau perpaduan? Kalau dari segi istilah saya juga terdapat beberapa ketidakpastian ? Begitu juga dengan konsep satu yang lain adakah konsep satu itu akan menimbulkan sesuatu yang yang ingin kita lihat sebagai Konsep yang kukuh untuk semua lapisan Masyarakat di Malaysia? Sering kali apabila di tanay apakah itu  SATU pasti orang akan berfikir kepada nombor 1 tetapi bukan satu mengapa?  Adakah melalui konsep 1 ini akan lebih memudahkan pengertian tentang satu. Adakah 1 = Satu ? 1 ditulis dalam bentuk nombor manakala SATU ditulis dalam rumi. Di sini saya ingin merungkai 1 dalam matematik adakah ia sama dengan konsep SATU dalam tulisan rumi . Kalau dilihat secara Umum Saja, dari teori matematik 1 tidak semestinya sama dengan satu malah 1 boleh mengwakil 10 sebagai contoh dalam konsep mataematiknya 1+1= 20. Apa yang saya maksudkan disini jangan melihat 1= satu, sememangnya konsep abjad dan nombor tidak sama sekali. 

Konsep satu tidak boleh di samakan dengan konsep nombur kenapa? Kerana jika kita lihat dalam nombor ada 0123456789 malah sebelum 0 ada -1, -2 dalam sudut matematiknya. Apayang saya ingin katakan disini 1 adalah bukan satu tetapi 0 adalah satu yang sebenarnya dalam rahsia matematik. Mengapa? Ya lah kalau kita lihat konsep Satu adalah TUNGGAL dan tidak boleh berubah walaupun apa-apa keadaan, konsep satu adalah beku dan tidak boleh melahirkan atau diubahkan. Sebagai contoh adalah TUHAN. Konsep kewujudan Satu yang tunggal dan esa. Berbalik kepada 0 atau dalam perkataan adalah sifar mempunyai nilai yang tunggal ini kerana apabila 0+0=0, tidak seperti 1+1= 2 ini tidak boleh kerana apa yang tunggal walaupun ditambah dengan apa apa pun tidak akan melahirkan sesuatu yang lain.  Sebagai contoh apabila 0 + 1 = 1 apa yang cuba bersama tetap tidak berubah kerana 0 bersifat tunggal kerana 0 tidak boleh diambil sifatnya untuk menjadikan sesuatu yang baru. Sebagai kesimpulan 0 adalah yang PERTAMA dan 1 adalah yang kedua. Maka kesimpulannya 0 adalah tunggal dan yang pertama, maka konsep 1 adalagh tidak tetap untuk menyatakan tentang kesatuan. Tegasan disini jangan kaitkan nilai 1 sama dengan satau, ini kerana satu bukanlah satu tetapi sifar adalah satau iaitu yang pertama.

Persoalan saya seterusnya? 

Saya juga tertarik untuk mengerti maksud PERPADUAN adakah sama dengan maksud PENYATUAN. Di sini saya akn cuba mencari makna, dalam kamus dewan menyatakan penyatuan (kata nama) bersinonim dengan pengukuhan, penggabungan, peneguhan, pemantapan, penguatan, penegapan, pengeratan, pengakraban, pemaduan, penghubungan, integrasi; Berantonim dengan pemisahan.  Sementara itu pula PERPADUAN membawa maksud Bersinonim dengan permuafakatan, kerukunan, kesepakatan, keharmonian, muhibah, integrasi;
Berantonim dengan perpecahan.  Selepas menilai maksud kedua-dua ini melalui Kamus Dewan, terdapat perbezaan yang agak ketara dalam maksud kedua-dua ayat ini.  Persoalaannya mengapa konsep satu sering dikaitkan dengan peprpaduan mengapa tidak dari kata akar nya iaitu satu kepada penyatuan, mengapa harus ada perkataan perpaduan untuk menerangkan konsep satu? Kalau kita lihat apa yang berantonim  dengan penyatuan adalah pemisahan manakala perpaduaan adalah perpecahan. Baiklah di sini kita lihat contoh Konsep  Satu Malaysia,  apa yang ingin dilihat dalam Konsep Satu Malaysia secara umumnya adalah lebih untuk menyatupadukan semua rakyat Malaysia. MENGAPA PULA WUJUD MEMYATUPADUKAN pula mengapa tidak perpaduan atau penyatuan? Kalau kaca bisa pecah, kalau manusia kita berpisah. Coba lihat apa yang berantonim iaitu perpisahan berantonim kepada penyatuan bukan nya perpecahan. Konsep pecah lebih kepada benda seperti kaca, maksudnya disini konsep perpaduan tidak sesuai dengan sifat peribadian seorang manusia. Konsep penyatuan barulah konsep yang betul dan tetap. dan mengapa wujud ayat MENYATUPADUKAN ? ini kerana kalau hanya perpaduan tidak cukup kalau perpaduan hanya lebih kepada sesuatu yang dari elemen atau khususnya kaum daripada satu kaum hidup dalam kelompok kaumnya tetapi kepenting kaumnya di sebelah tangan kanan dan teloransinya di sebelah kiri. Biar saya menjelaskan di sini konsep satu adalah Tunggal maka tiada yang lain melainkan satu saja. Kalau Kita mempunyai dua pilihan maka itu bukanlah satu itu adalah dua. Sebagai contoh dalam konsep SATU MALAYSIA dan KETUANAN MELAYU ada pada PERDANA MENTERI kita. Bagaimana kita mengharapkan konsep ini akan membawa satau idea MENYATUPADUKAN kita semua?  Ini kerana Konsep Satu itu sendiri adalah tunggal dan tidak boleh berbagi dua kepentingan. 


Apakah makna MENYATUPADUKAN?


            Seperti saya kata tadi perpaduan lebih kepada dalam kelompok masing-masing saja tetapi penyatuan adalah semua yang dari kelompok masing-masing ini bersatu menjadi satu. Oleh itu sebenar MENYATU = Satukan , PADU= perpaduan. Lebih jelas lagi, semua kaum sememang mempunyai perpaduan tetapi tidak smeua akan mempunyai penyatuan dengan kaum lain. OLEH ITU ISTILAH MENYATUPADUKAN ADALAH tetap, ini kerana daripada perbagai suku dan bangsa akan bersatuan melalui penyatuan saja buakn perpaduan. Dengan lebih jelas, perpaduan adalah hanya kepada nilai apa yang dilihat kiat suka saja ataupun setiap orang ada kepentingan dalam diri mereka sendir namun mereka hanya bertolenransi tetapi tidak menerima semua kelemahan dan hanya sesetengah saja ok  manakala yang buruk itu sukar untuk diterima. Tetapi berlainan dengan konsep dengan penyatuan dimana setiap orang akan bersatu dalam kekuatan dan kelemahan masing, setiapa orang bukan bertolenransi tetapi menerima satu sama lain. Penyatuan adalah lebih kepada penyatuan yang berbentuk keseluruhan.


APAKAH YANG DAPAT MENYATUKAN MALAYSIA KEPADA SATU MALAYSIA ?


Soalan ini kita boleh tanya pada kita sendiri dulu. Pertama saya mahu tanya siapa kita manusia? Adakah Manusia ini satu kaum saja ? tentu tidak kita terdiri daripada pelbagai rupa dan bentuk malah bahasa kita juga berlain-lain. Dimanakah kita ingin bertemu dengan titik satu dalam setiap manusia? kita kembali kepada asas kehidupan kita, kita cari persamaan dalam setiap diri manusia iatu kita manusia di ciptakan Tuhan bukan? Ya tentu ada saja pencipta kita, namun kenapa harus ada pelbagai agama adakah di dunia ini banyak Tuhan?  Bukankah Tuhan itu Tunggal? Kenapa banyak betul kebenaran dari setiap agama ? Mungkin kita manusia  pernaha mengatakan ini: agamaku lebih baik daripada agama dia oranglah. Tetapi adakah kebenaran itu sesuatu yang reletif ? Ini kerana satu kebenaran yang lain akan menutupi kebenaran yang lain? Apakah kebenaran itu? Dimanakah Tuhan yang TUNGGAL? Saya percaya setiap agama percaya kepada KONSEP TUHAN yang Tunggal ini kerana Tuhan itu wujud dengan wujud secara sendirinya.  Kesimpulannya disini hanya apa yang SATU BOLEH MENGWUJUDKAN APA YANG SATU. Tuhan itu tunggal, maka dimanakah satu hanya pada Tuhan. Hanya yang percaya kepada Tuhan yang satu akan menjadi manusia yang mempunyai satu yang boleh disatukan dengan satu yang lain.  Maksudnya apa yang melahirkan SATU hanya dapat menyatukan kita semua. Tetapi SIAPAKAH TUHAN YANG MAHA SATU ITU? Tolong jangan ada perbalah agama antara satu sama lain, kerana bukan agama itu menyatukan tetapi TUHAN. ADAKAH SEMUA AGAMA SAMA MENUJU KEPADA TUHAN YANG SAMA? Semakin banyak persoalan demi persoalan kita cuba rungkaikan? ADAKAH ANDA PERNAH DENGAR KONSEP SATU TUHAN? Perbincangan tentang TUHAN saya akan sambung dalam penulisan seterusnya. Tapi saya disini ingin kita dapat IDEA, Hanya Tuhan saja yang satu, dan dari Tuhan kita dapat bersatu dengan yang lain. Oleh itu saya menolak kepentingan lain untuk menyatupadukan rakyat Malaysia supaya menjadi satu. Dalam negara kita sendiri pun belum ada penyatuan kaum dan apakah yang kita patut buat? Terlebih dahulu saya di sini sarankan kita berfikir sejenak apa yang boelh menyatukan kita dengan orang lain? Apa potensi diri kita?


Konsep 1 Malaysia dan Konsep-konsep SATU yang lain yang sering digunkan, apakah ini sesuai?

Konsep Satu Malaysia adalah baik namun dari segi perlaksana itu yang menjadi masalah, apa Konsep satu ini tidak difahami dengan itu timbulah pelbagai perbalahan. Tanya pada diri kita apakah satu itu bagi diri kita? Adakah satu ini berserti sendiri-sendiri? Atau SATU ini sesuatu yang lengkap? One is not SINGLE BUT COUPLE? Contohnya lelaki dan perempuan dila disatukan akan menjadi satu. Inilah konsep satu yang sebenarnya namun konsep kesatuan lelaki dan perempuan sering dinodai oleh dosa ini kerana dalam hati mereka tiada yang MAHA SATU
 (TUHAN). Supaya kiat jelas dengan konsep SATU, saya bukan tidak setuju akan membangkang kerajaan tentang KONSEP SATU MALAYSIA atau KONSEP SATU yang lain ini kerana orang yang mengatakannya sendiri tidak faham apa itu SATU.


KESIMPULAN:

JANGAN TULIS SATU DALAM BENTUK NOMBOR INI KERANA KAN MENGUBAH INDENTITI SATU ITU SENDIRI. BEGITU JUGA KONSEP SATU BUKAN UNTUK PERPADUAN TETAPI PENYATUAN. APA YANG SATU? HANYA TUHAN YANG SATU, JADI UNTUK MENDAPAT KESATUAN KITA HARUS ADA KESATUAN DIRI DENGAN TUHAN, BARULAH KITA DAPAT BERSATU DENGA MANUSIA YANG LAIN. SATU BUKAN BERERTI SEORANG, NAMUN ADALAH SESUATU YANG LENGKAP SEPERTI LELAKI DAN PEREMPUAN YANG DISATUKAN MENJADI SATU. SATU ADALAH SESUATU YANG PERTAMA DAN BUKAN YANG KEDUA DAN SATU JUGA TIDAK BOELH BERUBAH APA JUGA KEADAAN KERANA SIFAT SATU ADALAH TUNGGAL DAN SATU JUGA TIDAK BOLEH MELAHIRKAN SESUATU YANG LAIN.


Tulisan ini adalah daripada pemikiran saya sendiri apabila cuba melihat dari segi falsafah teori SATU yang saya sendir cuba ciptakan untuk memberikan penjelasan tentang kesatuan dan penyatuan yang mungkin dapat memberikan kita kesedaran bertapa pentingnya kita harus hidup bersatu dengan yang lain. Seandainya ada sebarang teguran dan pandang untuk menambahkan idea satu mohon saudara dan saudari memberikan pandangan. Jika terdapat persoalan dan pertanyaan silalah tinggalkan komen. Ini kerana saya mempunyai cita-cita untuk menjadi tenaga pemikir seperti falsafah yang terkenal sebagai contoh PLATO dan para sahabatnya. SEKIAN TERIMA KASIH







Khamis, 18 November 2010

Sajak Si Kudung - Kisah Benar

Sudah kian lama pungguk merindukan bulan
sudah 2 purnama berlalu
dikala purnama ke 3 bunga merah mekar indah
ku bawa bunga merah ini dari awal purnama
di kala hujan dikala kemarau melanda
Cinta ku tetap mekar di hati

Lidah kita berbeza
langkah kita berbeza
tangan kita berbeza
tapi kita tetap sama dalam DIA.

Seorang saudagar cinta menawarkan permata hati 
untuk tatapan Permaisuri Hati
namun jejaka itu kudung tangan nya
tangannya bertepuk sebelah saja tak akan berbunyi

Ingin ku jolok si sarang tabuan namun takut akan sengatan
kalau mendapat madu nya alangkah bahagia hidup kekanda
melihat burung di tiang elektrik sedang berpacaran 
Burung Tempua bulunya basah sejuk dan kedinginan 
tiada bahang untuk memanas agar dapat Tempuaku Terbang

Di saat burung Peguin pulang ke sarang ...
Aku melihat corong ais 
melihat dari tepi
ku pandang wajah mu dari jauh kerana 
di kamar tersimpan api
supaya suana di kutub Utara yang sejuk ini dapat dipanas seperti di Gurun Shara 
kalau tak cukup ku ikut pergi ke Matahari......

Seandainya biawak USM dapat membawa hati in untuk menyampai kan salam 
sanggup aku terjun ke Tasik Aman untuk bersama biawak berlawak dan berjenaka sambil menangkap Ikan.....
seandainya kita dalam satu perahu tentu banyak Ikan yang kita akan Dapat

Anda seorang Nelayan yang hebat walau pelbagai ombak dan ribut taufan
Nelayan yang digunakan untuk menangkap Ikan begitu juga deangan saya..
seandainya kita saling kerja sama
dapat lah kita belayar ke China sekalipun untuk mencari Ilmu

Selalu ku fikir untuk membina Rumah tapi siapa kah tangganya?
terlalu banyak bahan yang boleh ku pakai
misalnya dari buatan India buatan Cina..tetapi buatan SARAWAK
tetap menjadi pujaan
Aslinya Petrolium dan rimbun nya kayu di borneo
membuat aku rasa Orang Utan itu serupa dengan wajah ku...

Seandainya ada dirinya tahu bertapa besar dan tinggi nya menara KLCC
datang lah KL kan kan..KL= Ke Lubuk hati ku...
menara Komtar yang tertinggi di Penang
jambatan nya juga panjang tapi semua benda itu luar saja
dalaman saya lebih dari semua itu...

Sebirunya Kisah Avatar...sebiru nya hati ini.....
I LOVE U USM.....




Sajak ini untuk Semua kwn kwn ku...


YG BENAR: SI KUDUNG

Pembuangan Bayi dari sudut Kristianiti

Alkitab tidak pernah secara khusus berbicara mengenai soal aborsi. Namun demikian, ada banyak ajaran Alkitab yang membuat jelas apa pandangan Allah mengenai aborsi. Yeremia 1:5 memberitahu kita bahwa Allah mengenal kita sebelum Dia membentuk kita dalam kandungan. Mazmur 139:13-16 berbicara mengenai peran aktif Allah dalam menciptakan dan membentuk kita dalam rahim. Keluaran 21:22-25 memberikan hukuman yang sama kepada orang yang mengakibatkan kematian seorang bayi yang masih dalam kandungan dengan orang yang membunuh. Hal ini dengan jelas mengindikasikan bahwa Allah memandang bayi dalam kandungan sebagai manusia sama seperti orang dewasa. Bagi orang Kristiani, aborsi bukan hanya sekedar soal hak perempuan untuk memilih. Aborsi juga berkenaan dengan hidup matinya manusia yang diciptakan dalam rupa Allah (Kejadian 1:26-27; 9:6).


Alkitab memberi nilai yang tinggi atas hidup manusia. Dalam Ul 5 :117 tertulis "Jangan Membunuh" dan dalam Kel 21:22-24 dipersoalkan tentang kasus pengguguran (Aborsi), khususnya mengenai kasus kecelakaan seorang wanita yang sedang mengandung, yang terlibat dalam perkelahian antara dua orang laki-laki, apabila si ibu hidup dan kandungannya gugur, maka orang tersebut harus ganti rugi, dan kalau ibu itu mati dan kandungannya juga gugur, maka harus nyawa ganti nyawa. Dalam hal ini ternyata orang Yahudi sangat menghargai hidup, termasuk hidup binatang (lih Ul 22:6,7). Alkitab juga memberitahukan kepada kita bahwa kehidupan sudah dimulai pada saat konsepsi, dalam Mat 1:20 dituliskan bahwa Yesus dikandung oleh Roh Kudus, dengan demikian Yesus sungguh-sungguh menjadi manusia yang seutuhnya pada saat konsepsi.
Alkitab juga memandang bayi yang belum dilahirkan itu sebagai satu pribadi atau manusia. Mzm 139:13-16 mencatat tentang Daud, yang pada waktu dikandung sudah merupakan manusia dalam pemeliharaan Allah. Yer 1:5 mencatat "Sebelum Aku membentuk engkau dalam rahim ibumu, Aku telah mengenal engkau, Aku telah menetapkan engkau menjadi nabi bagi bangsa-bangsa. Juga dalam ayat yang lain yakni Mzm 51:7 Daud mengaku bahwa sifat dosanya sudah ada sejak ia masih dalam kandungan.
Dalam Kej 1:26,27; 2:7 tertulis bahwa Allah menjadikan manusia menurut gambar dan rupaNya, yang menunjukkan bahwa hidup ini kudus dan sangat berharga dihadapan Allah yang telah menciptakannya. Maka dalam hal ini secara tegas Alkitab tidak membenarkan Aborsi, alasannya;
1. Hidup manusia semata-mata Karunia Allah
2. Tuhan mempunyai rencana keselamatan bagi setiap insan yang lahir kedunia ini.
3. Manusia tidak berhak untuk mencabut hak hidup dari pada fetus ataupun embrio, yang berhak hanyalah Allah; jangan kita merampas hak Allah.

c. Berbagai Pertimbangan
Dalam prakteknya, Aborsi hanya dapat dibenarkan dalam beberapa kasus, misalnya:
1. Janinnya sudah meninggal, maka mau tidak mau harus dikeluarkan.
2. Apabila membahayakan nyawa si ibu (inipun prakteknya tidak gampang, harus ada tinjauan dari berbagai pertimbangan etis; dalam konteks iman kita masih tetap kita tolak)

D. AKIBAT-AKIBATNYA

Tindakan-tindakan Aborsi dapat mengakibatkan hal-hal yang negatif pada tubuh kita, yang meliputi dimensi jasmani dan psykologis. Akibat-akibatnya yakni:
1. Sudut Jasmani
- Tindakan kuret pada Aborsi bisa menimbulkan efek-efek pendarahan atau infeksi, dan apabila dikerjakan bukan oleh dokter ahlinya maka alat-alat kuret yang dipakai mungkin tembus sampai ke perut dan dapat mendatangkan kematian.

-Infeksi di rahim dapat menutup saluran tuba dan menyebabkan kemandulan.

-Penyumbatan pembuluh darah yang terbuka oleh gelembung udara, karena banyak pembuluh darah yang terbuka pada luka selaput lendir rahim dan gelembung udara bisa masuk ikut beredar bersama aliran darah dan apabila tiba pada pembuluh darah yang lebih kecil, yaitu pada jantung, paru-paru, otak atau ginjal, maka bisa mengakibatkan kematian.

-Perobekan dinding rahim oleh alat-alat yang dimasukkan ke dalamnya akan mengakibatkan penumpukan darah dalam rongga perut yang makin lama makin banyak yang menyebabkan kematian.

-Penanganan Aborsi yang tidak steril bisa mengakibatkan keracunan yang membawa kepada kematian.

-Menstruasi menjadi tidak teratur

-Tubuh menjadi lemah dan sering keguguran

b. Sudut Psykologis
1. Pihak wanita
Setelah seorang wanita melakukan tindakan Aborsi ini, maka ia akan tertindih perasaan bersalah yang dapat membahayakan jiwanya. Kalau tidak secepatnya ditolong, maka ia akan mengalami depresi berat, frustrasi dan kekosongan jiwa.

2. Pihak Pria
Rasa tanggung jawab dari si pria yang menganjurkan Aborsi akan berkurang, pandangannya tentang nilai hidup sangat rendah; penghargaannya terhadap anugerah Allah menjadi merosot.

c. Sudut Hukum
KUHP di Indonesia yang diberlakukan sejak 1918 tidak membenarkan tindakan Aborsi dengan dalih apapun. Aborsi dianggap tindak pidana yang dapat dikenakan hukuman, yang diatur dalam pasal 283,299,346 hingga 349 dan 535).

E. MEREKA HARUS DITOLONG, TETAPI BAGAIMANA CARANYA?

Hal-hal yang dapat kita lakukan untuk menolong orang yang sudah melakukan Aborsi dan sedang tertindih rasa bersalah adalah:
a. Understanding and Acceptance
Orang-orang yang guilty feelings biasanya cenderung membenci diri sendiri dan mengharapkan (tanpa sadar) untuk dikritik orang lain, oleh sebab itu, apabila mereka mencari konselor mereka selalu menunjukkan self blaming atau self defensive karena merasa pasti aakan dipersalahkan oleh orang yang hendak menolongnyaa. Maka dalam hal ini kita harus waspada, yakni perasaan bersalah itu sebenarnya sangat menyiksa dia. Oleh karena itu sikap kritik dan mengadili harus kita jauhkan, sebaliknya kita harus mengerti dan menerima mereka. Tuhan Yesus tatkala menghadapi orang-orang berdosa sikapnya tidak mengadili (lih Yoh 8:3-11). Yesus pasti secara tegas menolaak dosa, tetapi Ia tetap mengasihi, menerima dan mengerti orang-orang berdosa.

b. Insight (Memberikan dan menghidupkan pengertian yang benar dalam diri orang tersebut). Lakukan ini dengan penuh pengertian dan bijaksana. Tanyakan pada orang tersebut tentang perasaan-perasaannya tentang Aborsi. Bagaimana pengalaman dan pengertiannya soal pengampunan? Apakah dalam rumah tangga sering ada kritikan, kutukan dan maki-makian? Apa yang gereja ajarkan tentang Aborsi itu? Tujuan dari Insight ini adalah untuk menolong orang yang bersangkutan supaya sadar akan standard kebenaran tingkah-laku yang ia miliki, dan memperbandingkannya dengan ajaran Alkitab.

c. Repentance dan Forgiveness
Akar dari perasaan bersalah menyangkut pribadi orang tersebut. Alkitab mengajarkan bahwa pertobatan dan pengakuan dosa adalah hal yang terutama jika seseorang mau mengalami pengampunan. Kita harus menolong mereka untuk menerima pengampunan dari Tuhan Yesus yang telah datang ke dunia melalui anak darah Maria serta mati disalibkan di Golgota, agar darahnya membasuh dosa-dosa kita. Penyesalan dan pertobatan di luar Tuhan itu kosong belaka. Memang untuk semua itu harus ada konsekwensinya, sebab Allah kita Kasih sekaligus Adil. Itu berarti dosa kita dihapus, namun akibatnya tetap akan kita alami. Kepada orang-orang yang mengalami masa-masa sulit ini, persekutuan dengan Tuhan merupakan kunci yang paling penting bagi kita. Mungkin orang-orang disekitar kita menjadi benci, tetapi Tuhan tetap mengasihi kita, sebab bagaimanapun kita ini ciptaanNya.

Demikianlah tulisan singkat ini disampaikan untuk kita semua, besar harapan kami sebagai penulis, anda dapat sedikit tahu dan mengerti serta sekaligus memahami masalah Aborsi. Terutama ditinjau dari Alkitab kita. Tuhan berkati kita. 

Rabu, 17 November 2010

Because of 26 and Why is it Always 26?

 
COINCIDENCE? 
 
The Hebraic numerical value of the Hebrew letters of God's Holy name: YHVH is 26!
Something to think about! 
This matches your Haggai 2:6 reference perfectly! 
He is shaking the nations especially nations where pagan worship or worship of false gods is prevalent! 
In His mercy and grace He'll shake some to save many! 
Blessed be His Name! 
Shalom Aleychem!
Take a look at this list too
 
Gujarat India earthquake  26 Jan 2001
The Rhodes earthquake  26 June 1926
Taiwan earthquake    26 April 2010
Japan earthquake     26 Feb 2010
NE Japan earthquake   26 May 2003
NE Japan earthquake   26 July 2003
North America earthquake  26 Jan 1700
Yugoslav earthquake  26 July 1963
  
Just got the following from Indonesia and I have translated it for you ….
Aceh Tsunami    26 Dec 2004Jogjakarta earthquake   26 May 2006
Tasik earthquake         26 June 2010
Mentawai Tsunami      26 Oct 2010
Merapi volcanic eruption   26 Oct 2010

OTHER HISTORICAL  disasters:
Krakatau volcanic eruption 26 Aug 1883 ( 36,000 dead )
China earthquake    26 July 1976   ( 255,000 dead )
Portugal earthquake   26 Jan 1951  ( 30,000 dead )
Kansu, China earthquake  26 Dec 1932   ( 70,000 dead )
Turkey earthquke  26 Dec 1939  ( 41,000 dead )
Sabah Tidal waves  26 Dec 1996   ( 1,000 dead )
Bam, Iran earthquake  26 Dec 2003   ( 60,000 dead )

Why is it always " 26 "?  Read Haggai 2:6
 
Haggai 2:6
For thus saith the Lord of hosts; Yet once, it is a little while, and I will shake the heavens,
and the earth, and the sea, and the dry land;

Ti dikerinduka