Ahad, 14 November 2010

Segalanya Indah pada waktuNya

Selama saya di USM dan ini merupakan sem yang ketiga, di penghujung sem ke 3 ini banyak pekara yang telah berlaku yang memberikan kekuatan kepada saya terutama dalam mendalami erti BGR. Apakah itu BGR? Boy Girl Relationship hu hu mungkin banyak orang kata, orang tua kita ke, pemimpin kita ke : selalu je berkata kalau masih study tu janganlah bercinta gitu wakakakkaka, namun apabila saya melangkah ke Universiti ayat ayat itu mungkin sesuai dengan orang di sekolah menangah yang harus belajar denagn fokus yang baik. Dari segi hormon seorang lelaki dan perempuan yang sebaya saya yang sudah 21 matang dan emosi sesekali itu sememang selalu bermain dalam minda kita bawa setipa manusia yang sempurna akan mempunyai perasanan memyukai seseorang itu dan mulalah bertapak erti sebuah cinta. Namun bagaimana pandangan sebagai seorang muda-mudi Kristian adakah kesaksiaan anda akan tercalar ketika bercinat pada Usia 21 tahun sebegini dan adakah ini menjadi penghalang untuk belajar? saya selalu terfikir sebegini. Firman Tuhan yang selalu saja dari para pemimpin gereja berikan seperti saja Matius 6:33 dalam versi Ibannya " tang giga dulu perintah enggau pengelurus Iya, lalu Iya deka meri kita samoa utai bukai" . Mungkin sesetengah pihak berpendapat sebagaia nak muda kita harus mendahulukan Tuhan dan jika kita bercinta itu bertentangan dengan kehendak Tuhan. Apakah yang dimaksudkan oleh Ayat ini sebenarnya, sememangnya kita harus mendahulukan kehendak Tuhan begitukan, contohnya apa? Kehendak Tuhan selalunya Indah pada waktuNya. Sememangnya sukar bagi anak mudi untuk mentafsirkan apa itu indah pada waktuNya bukan? 

   Pada pendapat peribadi saya, saya mendahulukan Tuhan dengan melayaniNya dengan melakukan apa yang Tuhan ingin lakukan pada diri saya dan seandainya bercinta itu memberikan satu motivasi saya untuk melayani Tuhan bertambah lebih baik lagi mengapa tidak tetapi jika tidak mengapa harus bercinta. kalau cinta boleh menjauhkan kepada Tuhan baik jangan, tetapi masalah dalam diri saya sekarang saya sudah melalukan banyak pekara untuk melayani Tuhan dan kalau ditanya pasal Alkitab saya sudah Khatam. Tapi dari segi hati itu saja yang belum bersedia, namun jauh di sudut hati saya, Ya saya sememang masih memendalam perasaan Cinta saya, walaupun sudaha sekali mengucapkannya dalam bentuk emel dan saya mengakui saya seorang yang pengecut kerana tidak dapat berhadapan denagan nya depan mata. Tapikan walaupun saya telah menerima jawapan disebalik apa yang saya inginkan  saya berbangga kerana peribadinya yang begitu matang dalam memberikan jawapannya. Ya saya menerimanya. 

Permulaan hati saya menyukai dirinya bermula sejak sem pertma lagi, namun saya cuba berkawan baik dengannya dahulu saya tidak mahu merosakan persahabatan yang baru terjalin. Satu lagi kelemahan saya saya selalu cepat berubah hati apabila melihat seorang saudari yang ayu dan cantik, biasakan hati seorang lelaki akan tergolak. Pada masa itu, dia dan seorang sahabat sangat berkawan baik, namaun dalam tidak sedar saya lebih suka kepada sahabatnya lebih daripadanya, saya juga kurang mengenalinya berbanding sahabatnya yang lebih suka berborak dan lebih ceria lagi. Dia hanya sekali sekala bercakap. Dalam cuba untuk memasang daun untuk cuba memikat sahabatanya saya dalam keadaan sedar dan tidak macam tu saya lebih banyak bertanya daripada dia tentang sahabatnya, contoh kirikm salamlah ,cuba dapatkan infolah dari dia. Hu Hu bodoh bodoh saya..tapi akhirnya saya kecundang juga akhinya sahabatnya ada sudah orang punya. Tapi ok bah tu saya hormati pilihan kawan dia tu memang sesuai dengan dia. Tapi semenjak itu saya mula berfikir si dia ini jauh lebih baik daripada kawan dia tadi, mengapa saya selamai tidak sedar bahawa dia merupakan yang terbaik dan yang terbaik. Mengapa. Pertama kerana Imannya Kepada Yesus, kedua kerana dia melayani Tuhan dan semestinya dia seorang yang luarbiasa dalam ilmiah dan keperibadian nya yang telah memikat hati saya.

Jujur saya katakan saya macam orang yang mabuk cinta, angau begitu lah selepasa itu, ramai kawan-kawan saya tahu saya suka dia. Akibatnya masalah timbullah bila gurauan ituu tidak ada batasannya. ya saya seorang yang mudah perasaan dan cepat emosi begitu, adalah dia orang guraukan saya dengan si dia. Mulanya dia nampak ok saja kerana dia anggap itu hanya gurauan, tapi bagi saya ne agak lurus bendul sikit kerana saya sememangnya suaka kepadanya. Akhirnya satau masalah besar berlakau apabila selepasa saya meluahkan perasaan saya kepadanya, persahabatan kami berdua semakin rengang dan timbul beberapa salahfaham dalam statsu dalam FB dia, dia banayak mengeluh kerana ada lelaki yang mengganggu hidupnya. Jadi saya telah menyalahkan diri saya dan marah kepadanya sebab saya ingat dia sememang terganggu kerana saya. Saya pun membawa diri dengan ego dan tidak mahu kalah dalam status FB saya cuba balas status dia denagan sindiran kata-kata yang menyakitkan hati dia. Saya tanya adakah saya punca semua itu dia kata bukan namaun saya masih tak percaya sampai lah satu hati dia menangis dihadapan sahabat yang lain mengatakan saya bukan puncanya tetapi saya ini yang lebih emosi dan saya yang menambahkan lagi beban dia. Wahal ada orang lain yang kacau dia. Bukan saya pun saya puncanya, saya cuma luahkan perasaan sajakan tidak salah bah itu kan kan.

 Sem dua kami pun langsung tak bertanya satu sama lain kecualilah urusana rasmi saja. Saya pun cuba mengelak daripada tersempak dengan dia. Kalau saya lihat dia dari jauh saya akan lari. tapi satu kelasa tu memang binggung kerana kelas saya habis lepasa itu kelas dia pulak so terpaksa lah berlimpas semasa hari Isnin selalu berjumpa. Namun pada masa sem dua ini mimang tak berapa elok. Hubungan jadi kawan pun tak selesa kalau dia ada dalam sesuatu tempat itu saya rasa mengelabah, jangan-jangan lah=gi ada gurauan pedas kawan-kawan yang memalukan saya dihadapan dia.

Sem Tiga ini biasa saja, saya cakap-cakap macam tu saja dan ok ok saja bah tu. Tapi dia ini memang pujaan Hati saya yang sukar saya hendak lupakan.  Nanti sambung balik cerita ini......


Part 2
Unaaa..disambung lagi ceritanya. Sem 3 ini lagi pening bukan satu saja datang tapi 1 Malaysia..adoiii...Pertama sekali saya ingin menceritakan beberapa kisah tentang saya suka orang kan yang ini terbalik pulak orang suka tapi kita tak suka orang tu. Nampaknya saya jadi jahat kali ini. Adalah beberapa orang yg msg saya dan telipun saya tapi untuk mengwujudkan perasaan cinta sememangnya tiada dan saya anggap dia sebagai kawan saya saja. Begitu juga awek lama dulu masa kat sekolah menengah tetiba ada yang msg kita balik adoooi..susah oo..kalau tak layan dia kawan kalau langsung tak layan org kata kita sombonglah pulak...bermula kisah di sem 3 ne dengan agak playboy sikit. Pertama ceritanya, junior kat sekolah menengah saya jadi teman tapi mesra saya saja , dia sukakan saya tapi saya tak bersedia untuk nya krn saya tidak mahu mainkan hati orang kalau tak suka baik kawan saja cukuplah tu. Namun satu lagi masalahnya ada lagi seorang yang muncul ini gara gara FB lah ne..dulu agak nakallah kacau awek saya ne...ne awek dulu yang menghilang setelah HP kita hilang terus lost contact tapi ne teman msg je dulu tak lebih dari tu tapi bila sudah ada Fb , mulalah Chat bertanya kabar namun saya tidak perasaan yang serius untuk bercinta. Dalam sem 3 ini juga ada beberapa orang gadis bangsa lain yang suka saya tapi saya tidak mahu meneruskannya, say ahanya sebagai kawan saja, pertama dia berbangsa India dan seorang lagi berbangsa Cina. em..kalau yang India itu semimangnya cantik dan hitam manis dan yang cina itu semenangnya ayu dan cantik tapi syukurlah saya ada pendirian diri saya. Tapi satu hala yang membuatkan saya kalah pada sem 3 ini saya pernah meluahkan perasaan kali kedua saya baru-baru ini saja, saya jujur pada itu saya mungkin termakan mainan gurauan seorang wanita apabila bergurau dengan saya maklumlah saya ne suka benar perasaan begitu. Any way Indu Iban sigi bajik. Sori auk Indu Iban enti ku nulis ditu cerita tok.  Mulanya saya ne selalu gurau dengan dia maklum lah dia ne happy2 I suka sangat gitu namun dia seorang yg berpendirian teguh dalam keputusannya. Sekali lagi hero kecundangan dan cinta ditolak.  Jangan risau Hero anda tetap Single samapai sekarang. 


Baru-baru ini juga Hero ada tukar Status :



Barnabas went from being "single" to being "married". ·  · 


Bila baca sekali status saya ini macam lawak kan tapi ada cerita disebalik ini. Saya telah merenung masa depan sebagai seorang lelaki adakah ada bersedia untuk kehidupan berstatus Kahwin sedang anda sedang belajar. Ini kerana bercinta itu tujuaannya adalah untuk berkahwin. Mengapa begitu kalau bercinat enda boleh suka-suka ka..buat masa bah..enjoy enjoy dulu...tak boleh ka pasti ada kamu urang kata begitu namun dalam Alkitab sendiri mengatakan seseorang lelaki yang telah matang akan meninggalkan ibubapanya dan akan hidup bersama pasangannya. sebagai seorang lelaki kita seharusnya tahu tujuan kita mengapa kita mahu bercinta tujuannya adalah mahu berkahwin. Layak kah kita bercinta kalau anda tak fikir masa depan dan bercinta dengan begitu saja kerana ingin mengisi masa lapang kerana tiada orang teman kita makan teman kita masa tak ada oranag mahu cakap bukan begitulah. Kalau anda suka pada seseorang biarlah Ikhlas.

Dari saya sendiri saya berterima kasih atas setiapa saudari yang hadir dalam diri saya, kerana mereka itulah yang mengajar saya apakah cinta sebenarnya. Seandainya saya telah lalai dan melukakan hati anda maafkan saya. Cuma disini saya ingin sematkan erti cinta saya yang tidak pernah kesampaian dalam pencarian cinta sejati ini saya telah melalui zaman-zaman cinat bertepuk sebelah tangan, ada orang suka kita dan ada juga yang kita tak suka dia orang suka kita. apa yang penting di sini ada cara kita bertindak balas sama ada kita suka atau tidak sememang semasa kehidupan muda ini kita akan  melalui kisah indah ini. Dan saya sebagai seorang Kristian percaya segalanya indah pada WaktuNya. Tuhan saja yang tahu apa yang terbaik untuk kita, tetapi sebagai oranag percaya doa itu amat penting bagi kita menemukan cinta sejati kita, ya sekarang saya telah diberikan kekuatan oleh Tuhan untuk menerima kenyataan bahawa tidak semua orang yang kita suka dia akan suka kita seperti kita sukakan dia. Tetapi saya percaya Tuhan akan memberikan pilihan yang terbaik untuk Hero ini.

Kesimpulannya, bercinta boleh asalakan tidak membelakangkan Tuhan dan orang percaya, maksudnya kalau anda hendak bercinta pikir dulu mengapa sama ada sebab Tuhan atau diri kita? lepas tu fikir lagi adakah dia orang yang percaya? dan bagaimana hubungan anda denagan orang percaya lain seandainya anda bercinat sekarang adakah anda mempunyai masa untuk saudara dan saudari yang lain. Ingat Tujuan Bercinta itu adalah untuk berkhawin supaya kita tahu tanggungjawab kita.

Percintaan selalunya bermula dengan bersaudara dalam Iman, lepas itu menjadi seorang sahabat, selepas itu menjadi teman istimewa, barulah lepasa itu bermula dengan kekasih dan akhirnya isteri anda. Apapun setiap diri kita pasti akan jatuh cinta pada seseorang satu hari nanti. Sama ada cinta anda di balasa atau tidak itu tidak penting apa yang penting luahkan saja janagn tahan perasaan itu nanti akan membawa diri anda. Tetapi pastikan apabila anda meluahkan itu biarlah dengan jujur dan ikhlas. Hero tak akan kalah bila cinta ditolak hero akan kalah seandainya tidak mengatakan isi hati sebagai contoh " Ice kacang Puppy Love tu" ending dia sampai bila dia pun tak luahan isi hatinya walaupun dia suka seseorang itu. Ok lah penat sudah jemari ini menulis, selamat membaca bagi yang suka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka