Isnin, 27 Ogos 2012

Kesaksian dari Haggai Institute

Puji Tuhan kerana saya sungguh diberkati mengikuti seminar kepimpinan Haggai Istitute di Betong, Hotel Medan pada 19-24 Ogos lepas. Satu yang luar biasa apabila doa saya dikalbukan, sebelum saya balik ka Sarawak dari Penang tempoh hari dalam bulan julai selepas Camp Cemoran....saya berdoa kepada Tuhan dan bertanya apabila say ablik ka Sarawak nanti ya Tuhan saya tidak mahu hanya duduk diam diri saja tanpa menghadiri seminar atau membuat sesuatu impak kepada komuniti di kampung. Dalam doa di Camp Cameron saya memberitahu Tuhan saya ingin satu buah flatfrom dimana saya boleh channel kan tindakan dan usara saya dengan betul kepada masyarakat. Malah sebelum Camp Cameron lagi saya telah berjumpa dengan PM, menanyakan "apakah flatform yang membolehkan mahasiswa berbakti ke masyarakat?" dalam rancangan SUARA KAMI 2012. Puji Tuhan, doa saya dijawap apabila saya pergi kebaktian gerija ahad pagi dimana seorang pengkhotbah pagi tu memberitahu tentang seminar dan akan memberikan bantuan bayaran bagi yang ingin mengikuti seminar ini. PUJI TUHAN saya pun pergi.

Saudara saudari yang dikasihi dalam Tuhan, harsat hati saya untuk melihat kebangunan rohani dalam masyarakat Iban di Sarawak sangatlah besar. Berbalik kepada cerita di Haggai Istitute. Terlebih dahulu saya ingin memperkenalkan misi dan visi Haggai Istitute iaitu



Haggai Institute Vision

Help ensure that the Gospel is presented in the power of the Holy Spirit with cultural relevance and sensitivity to all peoples, especially in non-evangelized nations of the world.

Haggai Institute Mission

To advance the skills of qualified Christian leaders to more effectively evangelize their own people and train others to do the same


Visi dan Misi mereka ini sangat dekat kepada hati saya/ close to my heart. Ini kerana latarbelakang pelayanan saya dari Gerija HOPE yang sememangnya menekan visi dan misi ini terus tersebar kepada gerija tempatan terutama nya di kawasan Betong-Sri Aman. Sebuah badan NGO seperti Haggai Istitute ini memberikan ruang dan peluang untuk pemimpin dilatih untuk menjadi penginjil yang dalam menginjil masyarakat setempat ini kerana bahasa Iban khas sesuai untuk komuniti Iban yang begitu auskan Tuhan, di samping itu juga melatih orang yang percaya untuk menjadi pemimpin. Tuhan cukup luar biasa dan saya merasakan sangat diberkati kerana seminar ini. 


Dalam seminar ini, saya mempuyai peluang untuk bertanya soalan, mengenali barisan kepimpinan Laskar Kristus yang telah digunapakai oleh Tuhan dalam menjayakan kerajaannya, dan mempelajari asas kepimpinan dalam bidang pengembalaan. Satu hal yang betul betul membuka minda saya apabila dalam sesi penatalayanan iaitu pengurusan sumber. Saya belajar untuk menjadi seorang yang berfikir kreatif, tahau akan maksud tunduk kepada autority setempat dan bergerak besama mereka dan memberikan kemuliaan kepada Tuhan.


Dalam sesi pelajaran saya sangat diberkati dengan MPGHope yang mengajar tentang perbandingan agama dan bagaimana melakukan penginjilan yang lebih berkesan kepada golongan orang yang akan dilayani. Dalam sesi Displin, saya sangat diberkati dengan pengajaran dari seorang pastor yang memperisukan satu hal yang seriang menjadi masalah kepada pempin khasnya pemimpin muda iaitu dosa percapulan yang akan membantukan kepimpinan generasi muda khasnya. Isu ini sangat dekat kepada hati saya kerana hal ini banyak terjadi dalam pelayanan pemimpin muda mudi. Seterusnya say ajuga diberkati dalam sesi Kepimpinan bersama dengan seorang DR dr KL yang mengajarkan sifat seorang pemimpin yang mengamalkan bottom up dan top down dalam membuat keputusan dan memimpin jemaatnya. Dipersoalkannya adakah pemimpin lebih besar daripada jemaat dengan ilutrasi gambar dua ekor anjing. Dan Dalam sesetengah gerija selalu saja menanyakan sapa yang lebih besar bukan? . Sesi penatalayanan pula saya sangat diberkati dengan seorang Dato yang sememangnya di pakai Tuhan untuk memberikan khidmat komuniti kepada masyarakat dimana pelbagai teori dan cara yang baru say abelajar untuk mengerakkan masyarakat. Hal yang saya belajar dalam sesi ini lebih kepada hal menguruskan talenta, hal memberi dan menabur budi. Satu kata kata yang dipetik daripada kata kata beliau yang dekat di hari dan bermain di kepala saya adalah " KALAU ANDA INGIN MENJADI KEPALA DAN BUKANNYA EKOR, JANGAN BERHUTANG MESKINPUN BERHUTANG BUDI" kata kata ini menjadi keramat bagi saya. Dan dalam sesi berkomunikasi pula, saya sangat diberkati oleh seorang pemimpin ini, iaitu MIKOL ank Lee, sebenarnya dia merupakan seorang cina yang fasih dalam bahasa IBAN. Satu sihat peribadi dia yang nelap, nemu begulai enggau orang merupakan satu bidang komunikasi yang berkesan. Dan akhir sekali saya diberkati dalam misi dan visi yang diajarkan oelh seorang wira Tuhan yang berjaya dalam pelayanan yang menempuh pelbagai rintangan. Dalam pelajaran ini mengingatkan saya tentag tahi yang saya telah tinggalkan dalam pelayanan. Dan saya harus menyelesaikannya. BUY the thing that not right. Dan kembali for unfinished business.

Visi saya....Visi aku nya deka ngamatka jaku Allah Taala ba Matthew 28: 18-20, ngijil sereta mubuk menua baru, 

ngelatih bala ketuai, sereta niri ka Gerija ba sereta menua Skrang, Sri Aman- Betong, Sarawak, Malaysia enggau seluruh dunya ( Timor Leste) !!!

Kesaksian lagi selepas seminar,


Pada hari minggu yang berikut nya saya dipakai Tuhan mengkongsikan firman Tuhan di Gereja Iban di ULU LAYAR. INI sesuatu yang sungguh luar biasa. Dalam semianr tempoh hari juga saya dipakai Tuhan untuk membawa orang terima Yesus, puji Tuhan 10 orang telah mengenali Tuhan pada malam itu juga. Hal yang luar biasa semasa seminar dan selepas seminar berlaku. Tuhan memberkati.!!!



Cadangan:

Saya ingin cadangkan dalam semianr Haggai, beberapa pelajaran yang baru yang harus dilihat sebagai isu utama dalam pelayanan gereja setempat.


Pertama, isu tentang " adat dan pengarap" gereja iban khasnya harus memberikan satu garisan panduan yang jelas tentang adat dan pengarap IBAN yang dimananya yang alkitabiah harus dikekalkan dan yang bukan alkitabiah harus dihakis. Satu garis panduan ini dapat dibuat melalui kesepakatan gereja. Hal yang dapat dilakukan mungkin menerbitkan sebuah buku yang berkaitan dengan penjelasan isu ini.


Kedua, saya ingin cadangkan isu tentang kepimpinan muda mudi yang harus diambil perhatian. Seharusnya muda mudi dilihat lebih berat lagi. Kebangunan kepimpinan orang muda harud dipertanggungjawabkan. Satu perkara yang dapat dilakukan adalah dengan memberikan pengiktirafan golongan ini dalam memimpin ( bukan hanya memimpin pujian penyembahan) tetap dilengkapi denga n firman Tuhan yang lebih sistematik dan pelajaran yang tertusun. Dalam proses memberikan Model atau IKON untuk proses pengembalaan adalah sangat penting.



Ketiga, saya cadangan agar gereja bergerak secara setempat iaitu melalui khidmat komunit dimana gereja menjadi berkat kepada setempat. Harus ada pertubuhan yang seperti WIRA di Sabah, yang di sharing oleh Dato. Tidak dengan persatuan sahaja tetapi khidmit kepada komuniti sangat penting juga. harus ada flatfrom yang sesuai dilakukan.



Terimakasih. Ini saja bukan kali ini. Tuhan memberkati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka