Sabtu, 28 Ogos 2010

Cuci Kereta?

Sebelum melangkah masuk ke Uni Life saya pernah bekerja sebagai seorang pencuci kereta sebagai kerja sementara saya sambil menunggu keputusan STPM. Saya mempunyai pengalaman yang sangat manis sekali ketika bergelar sebagai pencuci kereta. Harga yang dikenakan untuk mencuci kerata RM6 untuk kereta yang bersaiz kecil seprti kancil, viva dan kelisa, untuk kereta yang lebih besar dikenakan RM8. Harga cucian kereta ini seperti di Sarawak namun di Penang paling mahal pun saya rasa RM3. Tapi gaji saya sebagai pencuci kereta sangat kecik RM10 sehari, ingat senangka nak cari duit RM10 satu hari, tulang empat kerat dikerah hingga ke titikan penuh kesuma saya habis, kerja dari pukul 8 pagi hingga 7 petang. Beban tugas yang tak setimpal dengan gaji. Tapi apa yang saya ini persoalkan di sini adalah penyalahanguna kuasa pegawai kerajaan yang mengunakan primis kerajaan demi kepentingan mereka sendiri. Semasa saya balik makan tengahari saya melalui SCHOOL OF FIZIK, saya lihat seorang MAMAT sedang memulakan proses mencuci kereta. Kawan-kawan saya pun berbisik " tengok orang tu dia pakai air paip USM untuk mencuci kereta dia sendiri". Sikap sebegini menjejaskan tanggapan awan kepada pegawai kerajaan. Hanya kerena sebuah kereta AMANAH diabaikan. airi merupakan elemen yang sanagat penting dalam kehidupan manuisa menyalahgunakan air merupakan jenayah sosial, setiap orang harus membayar ( DENGAN WANG) untuk mendapatkan air yang bersih. Walaupun hal sebegini nampak kecil namun seandainya ada kesedaran mereka akan mempunyai rasa tanggungjawab terhadap tugasa dan hak permis kerajaan. Apa cara penyelesaian hal sebegini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka