Selasa, 17 April 2012

Kingmaker disini kita bermula dari visi dan tangan anda

Hari ini saya sangat terdorang apabila mempunyaisatu visi yang baru. Dan dalam hidup saya, saya harus ada visi yang dikerjakan. Visi yang mendorong saya untuk melangkah ke hari demi hari. Demi satu perjuangan ini, saya sanggup berjuang dengan apa yang ada ditangan. Di sini saya ingin, menceritkan sesuatu yang baru saya alami iaitu tentang His Kingdom punya vision, dan visi itu adalah dalam Matthew 28-18-20. Sebagai orang yang percaya visi Kerajaan Syurga merupakan visi untuk dunia. Dan dunia ini harus dimenangkan dengan kasih Tuhan. Dan kita hanya menjadi alatnya, selebihnya ada kehendak Tuhan. Dunia ini perlukan satu kasih yang luarbiasa untuk berubah.


Hal ini saya ketemukan dalam Ulangan 1: 9-18 yang menceritakan Moses memilih pemimpin bagi mewakilkan yang menjaga bangsa Israel. Dalam situasi orang Israel yang semakin banyak, Hanya Moses  sahaja tidak dapat mengawal orang pimpinannya dan dia perlukan ketua-ketua. Dalam ayat Ulangan 1: 13 mengatakan ( saya tulis dalam Iban) " nya alai pilih ari genap raban bangsa kita, orang ti bepenemu, ti mereti sereta teleba ngereja pengawa, ngambi ka aku nuduh ka sida nyadi tuai megai kita. Dalam sesebuah masyarakat perlukan pemimpin yang membawa sebuah bangsa. Oleh itu cara pemilih seorang pemimpin itu sangat penting.




Hati saya juga bersemangat kerana, saya juga telah berjumpa dengan satu visi baru apabila saya dicerahkan tentang mengapa saya belajar sejarah sebagai major. Malam ini pertama kali saya memberitkan satu kabar tentang sejarah yang saya belajar selama ini kepada masyarakat, walau tidak ramai yang hadir tapi satu kepuasan yang saya dapat. Sebuah kepuasan apabila apa yang berada ditangan mu digunakan sepenuhnya. Apa yang ada pada tanganmu? dan apakah visi mu? Yang ada ditangan saya ialah akademik iaitu bermajorkan sejarah dan saya menggunkan ini untuk kemuliaannya. Berkongsi tentang sejarah Malaysia kepada umum merupakan isi hati saya selama ini. Dan dengan peluang yang ada, saya bersyukur akhirnya peranan saya telah saya lakukan. Saya tidak berasa berhutang kepada sesuatu. Kamu tahukah perasaan berhutang tidak selesa bukan? Kemana saja anda akan berasa kekurangan sesuatu. Namun apabila anda sudah berjumpa dengan sesuatu yang mengerahkan anda. 


Agenda Borneo merupakan satu harapan baru bagi rakyat Borneo. Selama ini kita belum ada satu visi yang mengerakkan dan kebanyakan para pemimpin hanya bersifat tidak pratikal dan kebanyakan agenda bersifat kedaerahan dan kaum sahaja. Apabila saya dicerahkan dengan visi yang baru ini. Saya berfikir balik tentang orang kampung. Demi ini saya merasakan beban untuk orang kampung yang hauskan kebenaran dan perlukan pertolongan kita. Sebagai mahasiswa apa yang say adapat lakukan sekarang adalah untuk memberitkan kabar baik dan agenda borneo ini dengan akademik tanpa melibatkan diri dalam arena politik luar. 




Apakah visi anda? dan apabila anda berjumpa dengan nya anda akan diubah oleh sesuatu yang luarbiasa. Ayuh ketemukan visi anda. Dan gunakan apa yang ada pada tangan anda untuk disalurkan kepada visi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ti dikerinduka